Fem tips för att inte bränna huden i sommar!

Fem tips för att inte bränna huden i sommar!

Solens strålar kan göra huden vacker och fräscht solkysst men den kan också göra huden röd, inflammerad och solskadad beroende på hur väl du har preparerat huden. Läs våra tips för att rädda sommarhuden från att bränna sig.

Solljus som når jorden delas in i UVA-strålning (95 % av allt solljus) och UVB-strålning (5 % av allt solljus). UVB-strålning stimulerar kroppen att producera D-vitamin. Både UVA- och UVB-strålning kan orsaka solbränna men solbrännan kommer snabbare med UVB-strålning. 

Överexponering för solljus kan orsaka stor skada och man bör absolut inte bränna sig. Skador från fria radikaler i huden involverar skador direkt på DNA i hudcellen, inflammation i huden, minskad produktion av egna antioxidanter och även produktion av en typ av proteas-enzymer kallat matrix metalloproteinases (MMPs) som förstör kollagenet och elastinet i läderhuden. Kollagen är ett protein som är viktigt för att huden ska vara fast och slät.

Att bränna huden i solen är skadligt men solens strålar gör även nytta för hälsan bara man solar med förnuft och inte bränner sig. I en studie publicerades i den internationella tidskriften Dermatoendocrinology säger forskarna att de har funnit många hälsofördelar med exponering för solens UV-strålar. Solexponering verkar bland annat motverka olika typer av cancer, hjärtkärl-sjukdomar, Alzheimers, närsynthet, diabetes och multipel skleros (MS). Dessutom känner de flesta sig fräschare och friskare med lite färg på huden. Hur ska man då göra för att minska risken att bränna sig?

Förutom att man bör vara uppmärksam på hur lång tid man tillbringar i solen finns det en del tips att tänka på:

Omega-3

Omega-3-fettsyror 

Få i dig omega-3 från de långkedjade fleromättade omega 3-fettsyrorna EPA och DHA. Du ska alltså inte få i dig omega-3 från linfrö eller andra nötter och frön eftersom det innehåller fel form av omega-3 (ALA). EPA och DHA kommer bland annat från fiskolja. Det finns mängder av fiskoljor på marknaden; de flesta är fria från tungmetaller, däremot är det ytterst få som har låg härskningsbenägenhet. Eskimo-3 är den fiskolja vi har funnit på marknaden med lägst härskningsbenägenhet. Krillolja, som är ett alternativ till fiskolja, riskerar tyvärr att allvarligt rubba ekosystemet i antarktis enligt Greenpeace. Eskimo-3 kommer däremot från djuphavsfiskarna sardiner och ansjovis. De är inte rödlistade och de är dessutom mycket livskraftiga och har en snabb tillväxt.

Tillskott av EPA och DHA 

Undvik för höga nivåer av omega 6. Kosten som rekommenderas i boken PXP– Ditt bästa jag tillsammans med tillskott av EPA och DHA från Eskimo-3 ger en optimal omega 3- till omega 6-kvot och minskar därmed risken för att huden bränns vid normal solexponering.

Antioxidanter

Få i dig tillräckligt med antioxidanter. Solens UV-strålar bildar fria radikaler i huden, exempelvis väteperoxid och superoxid. De kan naturaliseras om det finns rikligt med antioxidanter i huden. Några vanliga antioxidanter är C-vitamin, karotenoider (betakaroten, astaxantin och lutein) och E-vitamin. Av alla våra produkter är astaxantin* i kombination med Vitamin C-400 det bästa solskyddet inifrån som vi har stött på.


Vatten

Vatten

Drick rikligt med vanligt vatten. Forskning visar att ett högre vattenintag påverkar hudens fysiologi positivt.


Skydda dig vid längre vistelse i solen

Skydda dig med kläder eller parasoll vid längre vistelse i starkt solsken eller använd solskyddskräm av högsta kvalitet. Det finns mer eller mindre giftfria solskydd med ekologiska ingredienser på marknaden. Leta efter dem med fysikaliskt skydd.

Lycka till och njut nu av solen utan att bränna dig!

* Astaxantin produceras av mikroalgen Haematococcus pluvialis när den exponeras för UV-strålning från solen. Det är bland annat en av algens skyddsmekanismer för att skydda sig mot solens starka strålar. Forskning visar hur astaxantin skyddar mot DNA skador i hudceller och


Källor

Brian J. Hall MD (ed.), John C. Hall MD (ed.). Sauer’s Manual of Skin Diseases. 10th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.

Pilkington SM, Watson RE, Nicolaou A, Rhodes LE. Omega-3 polyunsaturated fatty acids: photoprotective macronutrients. Experimental Dermatology. 2011 Jul;20(7):537-43.

Liu G, Bibus DM, Bode AM, Ma WY, Holman RT, Dong Z. Omega 3 but not omega 6 fatty acids inhibit AP-1 activity and cell transformation in JB6 cells. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2001 Jun 19;98(13):7510-5.

Lester Packer (ed.), Maret G Traber (r.ed), Klaus Kraemer (ed.), Balz Frei (ed.). The Antioxidant Vitamins C and E. Champaign: AOCS Press; 2002.

Enrique Cadenas (ed.), Lester Packer (ed.). Handbook of Antioxidants. New York: Marcel Dekker; 2002.

Rodríguez-Yanes E, Juarranz Á, Cuevas J, Gonzalez S, Mallol J. Polypodium leucotomos decreases UV-induced epidermal cell proliferation and enhances p53 expression and plasma antioxidant capacity in hairless mice. Experimental Dermatology. 2012 Aug;21(8):638-40.

Poljšak B, Dahmane R. Free radicals and extrinsic skin aging. Dermatology Research and Practice. 2012;2012:135206.

Rao AR, Sindhuja HN, Dharmesh SM, Sankar KU, Sarada R, Ravishankar GA. Effective inhibition of skin cancer, tyrosinase, and antioxidative properties by astaxanthin and astaxanthin esters from the green alga Haematococcus pluvialis. Journal of Agricultural and Food Chemistry. 2013 Apr 24;61(16):3842-51.

Maoka T, Tokuda H, Suzuki N, Kato H, Etoh H. Anti-oxidative, anti-tumor-promoting, and anti-carcinogensis activities of nitroastaxanthin and nitrolutein, the reaction products of astaxanthin and lutein with peroxynitrite. Marine Drugs. 2012 Jun;10(6):1391-9.

Bens G. Sunscreens. Advances in Experimental Medicine and Biology. 2014;810:429-63.

Lídia Palma, Liliana Tavares Marques, Julia Bujan, Luís Monteiro Rodrigues. Clin Cosmet Investig Dermatol. Dietary water affects human skin hydration and biomechanics
2015; 8: 413–421.

Lyons NM1, O'Brien NM. Modulatory effects of an algal extract containing astaxanthin on UVA-irradiated cells in culture. J Dermatol Sci. 2002 Oct;30(1):73-84.

David G. Hoel,a Marianne Berwick,b Frank R. de Gruijl,c and Michael F. Holick D. The risks and benefits of sun exposure 2016. Dermatoendocrinol. 2016 Jan-Dec; 8(1): e1248325.