Betalning- och leveransvillkor

Betalning- och leveransvillkor som gäller för alla produkter och tjänster som finns i vår internetbutik.

Köpvillkor

Dessa villkor (“Köpvillkor”) gäller för samtliga köpeavtal som du som konsument sluter med Greatlife Group AB ("greatlife.se"), organisationsnummer 556899-2605, registreringsnummer för mervärdesskatt SE556899260501, Box 11148, 100 61 Stockholm, när du handlar på Greatlife Group AB:s webbplats www.greatlife.se (“Greatlife.se”). Bestämmelserna i ex. Konsumentköplagen (1990:932), Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) samt Personuppgiftslagen (1998:204) tillämpas på samtliga köp som du som konsument gör via Webbplatsen.

Allmänt

Greatlife.se säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet.

Beställning

Beställning görs på vår hemsida www.greatlife.se. Läs gärna vår hjälpguide Så handlar du https://www.greatlife.se/sa-handlar-du Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att mejla oss på info@greatlife.se. Vi svarar normalt inom 24 timmar men allra senast inom 48 timmar helgfria vardagar. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras. Avtal om köp sker först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket.

Priser och produktbilder

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning. Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering. Greatlife.se reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls Greatlifel.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.

Personuppgifter

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundtjänst på info@greatlife.se så hjälper vi dig. Vi svarar normalt inom 24 timmar men allra senast inom 48 timmar helgfria vardagar. Informationen du lämnar om dig själv används av Greatlife.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Greatlife.se använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter. Du får vårt nyhetsbrev när du går igenom snabbkassan, du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev när du registrerar dig som kund. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.

Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.

Copyright

Allt innehåll på den här webbplatsen, exempelvis text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara tillhör Greatlife.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Frakt och leverans

I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. Läs mer om frakt och leverans här. https://www.greatlife.se/frakt-och-leverans Greatlife.se hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt. Greatlife.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.  

Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta vår kundtjänst på info@greatlife.se om du önskar häva ditt köp. Vi svarar normalt inom 24 timmar men allra senast inom 48 timmar helgfria vardagar.

Betalning

I kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning, direktbetalning eller förskottsbetalning. Greatlife.se använder Klarna Checkout. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på vilket betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t.ex. banker. När du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice eller telefonnummer: 08-120 120 10. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta. 

Ångerrätt och retur

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. För majoriteten av våra produkter gäller även att plomberingen inte får vara skadad, det vill säga att burken inte får ha öppnats för att returrätten ska kunna nyttjas. Observera att livsmedel är undantagna ångerrätten och kan ej returneras. Om du vill returnera en eller flera produkter gör så här:

  1. Skicka oss ett mail på info@greatlife.se och meddela oss vilken eller vilka produkter du vill returnera, antal, ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan) samt ditt namn och kontaktuppgifter. Vi svarar normalt inom 24 timmar men allra senast inom 48 timmar helgfria vardagar. Greatlife.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka.

  2. Packa de produkter du vill returnera i bubbelplast samt packpapper. Skriv på ett papper vilket ordernummer det gäller och även ditt namn. Lägg detta papper med burkarna som du returnerar. Det är viktigt att produkterna packas väl eftersom trasiga burkar inte ersätts. Kunden har ansvaret för varan till den har kommit Greatlife.se tillhanda. Öppnade eller skadade burkar ersätts inte.

  3. Skicka returen till (spara spårningsnumret):

Greatlife
c/o DreamLogistics
Box 195
566 24 Habo

Du behöver även registrera din retur hos Klarna:

  1. Logga in på ditt konto hos Klarna här och klicka dig fram till fakturan som avser det du ska returnera. Tryck på “Rapportera retur” och bekräfta detta genom att trycka på “Jag har returnerat mina varor”.

  2. Så fort vi har tagit emot din retur och godkänt den uppdaterar vi fakturan hos Klarna och Klarna skickar ett mail till dig som bekräftar detta.

Observera att returfrakt bekostas av kunden. Om du returnerar delar av en order ersätts varken frakt eller returfrakt.

Återbetalning

Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar enligt Distansavtalslagen. Om du har betalat med faktura, direktbetalning eller förskottsbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort. Vi försöker alltid att återbetala så snart som möjligt efter att varan har granskats och returen godkänts. 

Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan om inte annat överenskommits med Greatlife.se.

Reklamation

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundtjänst på info@greatlife.se. Vi svarar normalt inom 24 timmar men allra senast inom 48 timmar helgfria vardagar. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här.

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

Force Majeur

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Greatlife.ses kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att greatlife.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal. 

Produktansvar

Greatlife.se arbetar med produkttillverkare som är ansedda och respekterade i branschen. Greatlife.se kan emellertid inte ansvara för en enskild produkts verkan eller funktion eller för ingående ingrediensers effekt för ett specifikt hälsotillstånd. Produkterna bör inte användas som ersättning för läkarvård eller medicinering vid sjukdom utan bör användas som ett komplement för att uppnå en god näringsbalans och förebygga ohälsa.  Varubeskrivningarna på greatlife.se utgår bland annat från tillverkarens produktinformation. Ansvaret för eventuella felaktigheter i varubeskrivningar hänvisar vi till respektive tillverkare som även ansvarar för riktighet i innehållsförteckningar, produktinnehåll och doseringsanvisningar. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost.

Företagsuppgifter

Företagsadress

Greatlife Group AB
Box 11148
100 61 Stockholm
Sverige

Lageradress (OBS. Ej besöksadress)

Greatlife Group AB
c/o Dreamlogistics
Fanérgatan 14B
566 33 Habo
Sverige

Returadress

Greatlife
c/o DreamLogistics
Box 195
566 24 Habo

Juridiskt namn:
Greatlife Group AB

Organisationsnummer.
556899-2605

E-post:
info@greatlife.se

Registreringsnummer för mervärdesskatt:
SE556899260501

Facebook:
Följ oss på Facebook

Instagram:
Följ oss på Instagram