Facebook Pixel

Köpvillkor

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kund.

Allmänt

Dessa köpvillkor ("Avtalet" nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel). Greatlife Group AB (Organisationsnummer: 556899-2605) är den säljande parten. Du, ("kunden" nedan), är den köpande parten. Villkoren i detta Avtal är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år med hemvist i Sverige och vid försäljning av varor (produkter nedan). Hos oss kan du som kund enkelt göra en beställning på greatlife.se

Villkor eller delar därav i detta Avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. Denna bestämmelse gäller endast om kunden är privatperson och att köpet avser privat konsumtion.

Beställning och orderbekräftelse

Hos Greatlife Group AB beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. Greatlife Group AB tar emot din beställning när du klickar på knappen "Slutför köp" i kassan (steg 2 av 2).

Minsta ordervärde
Minsta ordervärde är 259 kr.

Orderbekräftelse
När Greatlife Group AB har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet "Orderbekräftelse" till den e-postadress som du angav när du beställde. När du klickar på knappen "Slutför köp" sluts detta Avtal.

Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att kontakta oss på info@greatlife.se. Vi svarar normalt inom 24 timmar men allra senast inom 48 timmar helgfria vardagar.

Priser och avgifter

Priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms) enligt gällande skattestats. Moms för momspliktiga produkter debiteras med 6%, 12% eller 25% då olika produktslag har olika momssatser. Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma vid varje beställning, se "Betalning" samt "Leverans" i detta Avtal för mer information.

Avgift för outhämtad försändelse
Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning på det sätt som avtalats debiterar vi en avgift om 149 kronor inklusive moms. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämta ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För mer information se "Ångerrätt och retur" nedan.

Erbjudanden
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på Greatlife.se gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

Rabattkoder
Rabattkoder är tidsbegränsade erbjudanden som inte kan kombineras med ytterligare rabattkoder eller andra erbjudanden om inte annat anges. Greatlife Group AB förbehåller sig rätten att ändra den omfattning av sortimentet för vilken rabattkoden avser såvida rabattkoden inte omfattar en specifik produkt. Greatlife Group AB förbehåller sig rätten att när som helst och utan vidare information avsluta rabattkoder och/eller erbjudanden. Vid otillbörligt bruk av rabattkoder eller erbjudanden förbehåller sig Greatlife Group rätten att häva köp. Vid eventuell retur av produkten eller produkterna kan rabatten inte återbetalas och koden inte återanvändas.

Betalning

Vi erbjuder i samarbete med Klarna AB, betalning via Klarna Checkout. Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank.

Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

Klarna och Klarna Checkout följer de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS) samt innehar SSL-certifikat.

För frågor angående din betalning ber vi dig vänligen kontakta Klarna som sköter all vår fakturering. Mer information om Klarna finns på www.klarna.se.

Fullgörande

Greatlife Group AB påbörjar fullgörande av detta avtal när du klickat på knappen "Slutför köp" i kassan. Greatlife Group AB har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats.

Leverans

Greatlife Group AB skickar beställningar under helgfria vardagar. Lagerstatusen anger aktuellt antal av produkten i lager. Generella leveranstider anges nedan. Skulle någon försening uppstå kontaktar vi dig och du har då rätt att häva köpet. Var alltid noga med att ange rätt adress när du beställer dina varor för att undvika försenad leverans. Vid order lagd på en måndag eller dag efter helgdag kan orderhanteringen ta något längre tid och din order kan komma att hanteras nästkommande vardag.

Leveranstid
Leverans sker normalt inom 1-3 arbetsdagar efter att ordern är lagd. Vid rea-tillfällen, kampanjer, helgdagar, helger och röda dagar kan leveranstiden förlängas. Om din leveransadress är längs lantbrevbärarlinje samt ö-bebyggelse utan normal broförbindelse kan leveranstiden komma att utökas med 2-3 helgfria vardagar.

Leveranssätt
Paketen sänds i samarbete med DHL, Instabox, BEST eller PostNord och de sänds antingen som postpaket, hempaket eller till ett av dig valt paketskåp.

DHL Service Point
Kostnaden för detta leveransätt är 0 kr. Paket skickas ditt närmaste ombud eller av kunden valt ombud. När paketet är framme hos utlämningsstället erhåller du en SMS-avisering om att paketet finns att hämta. Paketet skall hämtas ut inom 14 dagar från aviseringsdatum. Outhämtade försändelser återsänds till Greatlife Group AB, du som kund blir då debiterad en återhämtningsavgift om 149 kr inklusive moms. Om en leverans returneras utanför ångerfristen om 14 dagar debiteras en avgift på 149 kr inklusive moms. 

Instabox Express
Kostnaden för detta leveranssätt framgår i Klarna Checkout när du slutför ditt köp. Du väljer den Instabox som passar dig bäst och hämtar ut din beställning med hjälp av en PIN-kod som skickas till dig via SMS. Ditt paket ligger i boxen i tre dagar (helgdagar räknas som halvdagar). Efter tre dagar hämtar Instabox hem ditt paket till sitt lager och du kan då inom 10 dagar beställa en ny utkörning till samma, eller ett annat skåp, utan extra kostnad. Instaboxs paket klimatkompenseras alltid. Instabox arbetar dessutom med målet att mitten av 2020 skall 100 % av fordonen köras på fossilfritt bränsle.

Hemleverans med BEST Transport 
Kostnaden för detta leveranssätt framgår i Klarna Checkout när du slutför ditt köp. Din beställning skickas med Best Hemleverans direkt till din dörr. Du väljer själv den dag som passar dig bäst när du gör din beställning. Leveranserna sker kvällstid mellan klockan 18:00 och 22:00 samt på helger. Du får SMS när paketet är på väg. Leveransen är 100% klimatkompenserad.

PostNord MyPack Collect 
Kostnaden för detta leveranssätt framgår i Klarna Checkout när du slutför ditt köp. Paket skickas ditt närmaste ombud eller av kunden valt ombud. När paketet är framme hos utlämningsstället erhåller du en SMS-avisering om att paketet finns att hämta. Paketet skall hämtas ut inom 14 dagar från aviseringsdatum. Outhämtade försändelser återsänds till Greatlife Group AB, du som kund blir då debiterad en återhämtningsavgift om 149 kr inklusive moms. Om en leverans returneras utanför ångerfristen om 14 dagar debiteras en avgift på 149 kr inklusive moms. 

PostNord MyPack Home
Kostnaden för detta leveranssätt framgår i Klarna Checkout när du slutför ditt köp. Leverans till dörren med PostNord på helgfri vardag med leverans mellan klockan 9:00–21:00 i 2-4 timmars intervall. Hemleverans tidigast nästkommande vardag efter aviseringsdagen. Tidsintervallen varierar beroende på mottagarens adress.

Transportrisk
Risken för försändelse övergår på dig som kund när den har avlämnats till dig. Det innebär att Greatlife Group AB står transportrisken tills försändelsen har nått dig.

Transportskador
Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår kundtjänst. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till transportören inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.

Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot transportören skall kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

Felexpediering
En beställning som är felaktigt expedierad rekommenderar vi dig att anmäla snarast möjligt till vår kundtjänst. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostna.

Ångerrätt och retur

Du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från dagen efter du tagit emot din vara. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag, helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag. Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Märk att du behöver ha skickat tillbaka varan inom senast 14 dagar från det att du meddelat oss. Dock kan du få vänta tills dess att varan har kommit åter till oss eller till dess du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Har du en obetald faktura är det viktigt att pausa fakturan hos Klarna för att den inte ska förfalla. Antingen kan du göra det själv i Klarnas app eller så kan vi hjälpa dig me detta.

Packa varan/varorna väl så att de inte skadas i transporten. Märk alltid med ditt namn samt ordernummer. Skicka returen till oss snarast, så vi kan hantera din retur så fort som möjligt. När vi har mottagit returen kontrollerar vi varorna. Vid godkänd retur återbetalar vi hela summan av returen via Klarna. Vid retur av hel order återbetalas hela summan ink frakten, vid retur av delar av din order återbetalas inte frakten. Vid underkänd retur kan värdeminskningsavdrag på produkten göras.

Observera att returfrakt bekostas av kunden. Om du returnerar delar av en order ersätts varken den ursprungliga fraktkostnaden eller returfrakten. Vid plomberade/förseglade produkter godkänns ångerrätt om plombering/förseglingen ej är bruten.

Observera att du inte kan skicka returen med PostNord Skicka Lätt eller med PostNord Varubrev eftersom returen inte kan hämtas ut på PostNord Företagscenter vilket leder till att ingen återbetalning sker. Som kund ansvarar du för att din retur anländer till mottagaradressen. Spara spårningsnumret om du väljer spårbart.

Undantag från ångerrätten – Flora och MegaFlora
Observera att Flora och MegaFlora är kylvaror som är undantagna ångerrätten och därmed ej kan returneras. Flora och MegaFlora klarar själva transporten från vårt lager till dig som kund och 1–2 dagars förvaring i rumstemperatur på ett ombud utan några som helst problem. Emellertid rekommenderar vi dig dock att hämta ut ditt paket direkt efter att du har aviserats och därefter förvara dem torrt, mörkt och kallt, det vill säga i kylskåp. Om Flora eller MegaFlora ska lagras under lång tid rekommenderar vi att du förvarar dem i frysen.

Om Flora och MegaFlora returneras kommer det att destrueras och debiteras kund. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket med Flora och MegaFlora som går i retur från fraktbolaget till Greatlife.se, samt paket som går i retur pga ofullständig adress från kund.

Observera att vi förvarar alla Flora- och MegaFlora-burkar i stora professionella frysar fram till dess att de skickas från vårt lager.

Konsumentverkets ångerblankett
Du kan skriva ut Konsumentverkets ångerblankett och fylla i vid retur och du hittar den här.

Reklamation och tvist

För oss är det viktigt att du som kund är nöjd. Upplever du att vi inte har uppfyllt ett löfte eller att vi har levererat en produkt som inte motsvarar dina förväntningar så kontakta oss.

Kunden har rätt att reklamera en vara i tre år. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Att anmäla fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Greatlife Group AB måste bevisa i det fall felet inte varit ursprungligt de sex (6) första månaderna, därefter är det kunden som måste bevisa att felet varit där från början eller beror på ett produktionsfel. Kunden måste lämna meddelande om att varan är felaktig och hur den är felaktig eller att det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt. Kunden ska ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. 

Som privatperson har du även möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få din sak prövad. ARN är en statlig myndighet vars huvudsakliga uppgift är att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden
E-post: info@greatlife.se eller telefon: 08-1221 1800

Retur vid reklamationsärende
Kunden skall kontakta Greatlife Group AB innan en retur görs av en felaktig vara.

Tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se

European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR):
För EU-medlemmar finns Tvistlösning på nätet för att hjälpa missnöjda kunder. Här kan du klaga på en vara eller tjänst som du har köpt på nätet och hitta en neutral utomstående part som kan hantera ditt ärende.

https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage

Personuppgifter och sekretess

Uppgifter såsom personuppgifter eller annan uppgift eller del av handling som kunden lämnar till Greatlife Group AB kommer att lagras och behandlas i digitalt format. Greatlife Group AB ansvarar för att uppgifterna lagras och behandlas i enighet med personuppgiftslagen. Kundens uppgifter kommer att användas av Greatlife Group AB för att möjliggöra och säkerställa fullgörande av Avtalet samt i marknadsföringssyfte från bolagets sida.

Personuppgiftsansvarig
Greatlife Group AB (Org. nr 556899-2605)
Rosengatan 8
17270 Sundbyberg

Kunduppgifter som lagras:
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Köphistorik hos Greatlife Group AB

Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till tredje part, och nyttjas i de syften som anges nedan:

- Avtalspartner inom betalningstjänster i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet.
- Avtalspartner inom logistik (transportör) i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet.

Registerutdrag
Om du som kund ingått detta avtal i egenskap av privatperson har du rätt att en gång per år kostnadsfritt begära ut ett registerutdrag. Ett registerutdrag anger vilken information som finns sparad om dig. Du begär detta genom att skicka en undertecknad begäran till ovanstående postadress. Om de uppgifter vi har om dig är felaktiga, ofullständiga eller missvisande, korrigerar vi såklart dessa.
 
Avregistering av kunduppgifter
Du som kund kan vid skriftlig och undertecknad begäran få dina kunduppgifter hos Greatlife Group AB raderade, med förbehåll för sådana uppgifter som krävs för att Greatlife Group AB ska kunna upprätthålla god redovisnings- och bokföringssed.

Övrigt

Polisanmälan
Greatlife Group AB polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier och bedrägeriförsök.

Diskrepans mellan olika publikationer
Om det föreligger skillnader mellan uppgifter på Greatlife.se och andra publikationer skall de uppgifter som anges på greatlife.se ha företräde. Detta gäller dock ej uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika publikationerna.

Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Allt material som publiceras på greatlife.se, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan Greatlife Group AB uttryckliga tillstånd. Eventuella överträdelser beivras.

Utskick
När kunden genomför sitt första köp hos Greatlife Group AB blir denne automatiskt registrerad i listor för e-post samt SMS från Greatlife Group AB vilket tillåter Greatlife Group AB att skicka inspirerande innehåll och intressanta erbjudanden. Avregistrering sker genom att kunden följer instruktioner i e-post eller SMS.

Cookies
Cookies, "kakor", är små textfiler som sparas ner på besökarens dator när denne besöker en hemsida. På greatlife.se används följande typer av cookiefiler: Session cookies: "Sessions kakor" sparas bara temporärt på besökarens dator för att denna ska kunna använda på hemsidan problemfritt. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies. Persistent cookies: "Permanenta kakor" sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram. Besökaren kan manuellt radera denna typ av cookie filer från sin dator. Om dessa filer raderas kan bland annat val som gjorts av besökaren på webbplatsen inte längre vara sparande vid nästa besök.

Du finner mer information om cookies på Post- och telestyrelsens hemsida, http://www.pts.se

Force Majeure
Skulle något av följande saker inträffa befrias Greatlife Group AB från att fullfölja avtal. Detta gäller vid omständigheter utanför vår kontroll. Strejk, krig, nationellt undantagstillstånd, sabotage, naturkatastrofer, onormal nedgång i marknaden, åtgärder tagna av nationell regering, om bolaget blivit utsatt för kriminell aktivitet, större olyckshändelser och blockad.

Produktansvar
Greatlife Group AB arbetar med produkttillverkare som är ansedda och respekterade i branschen. Greatlife Group AB kan emellertid inte ansvara för en enskild produkts verkan eller funktion eller för ingående ingrediensers effekt för ett specifikt hälsotillstånd.

Produkterna bör inte användas som ersättning för läkarvård eller medicinering vid sjukdom utan bör användas som ett komplement för att uppnå en god näringsbalans och förebygga ohälsa.

Varubeskrivningarna på Greatlife.se utgår bland annat från tillverkarens produktinformation. Ansvaret för eventuella felaktigheter i varubeskrivningar hänvisar vi till respektive tillverkare som även ansvarar för riktighet i innehållsförteckningar, produktinnehåll och doseringsanvisningar. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost.

Säkerhet och PCI DSS-standard
Greatlife.se är SSL-certifierad. SSL-certifikat är en typ av elektronisk legitimation. På samma sätt som personer kan legitimera sig med ID-kort eller pass, så kan exempelvis en webbplats legitimera sig med ett SSL-certifikat. Detta innebär att du som kund är skyddad när du söker, bläddrar och handlar hos oss. SSL (Secure Socket Layer) innebär att alla beställningar är krypterade, dvs helt säkra. Med SSL kan information sändas säkert på internet och ingen obehörig kan läsa informationen.

Vår betalningspartner, Klarna, uppfyller säkerhetskraven PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), som är ett globalt samlingsbegrepp för obligatorisk datasäkerhetsstandard för hantering av kortinformation, framtagen av betalkortsbranschen - MasterCard, Visa och Amex. Standarden gäller för alla som handskas med betalningstransaktioner för betalkort och kreditkort.

Övrig information
Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår kundtjänst. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar. Lagen om alternativ tvistlösning gör det även möjligt att, utöver Allmänna Reklamationsnämnden, vända sig till EU:s gemensamma tvistlösningssida där du som konsument kan skicka in klagomål och enas om en lösning med näringsidkaren http://ec.europa.eu/odr.

Kontaktuppgifter

Kundtjänst
E-post: info@greatlife.se

Mejlfrågor besvaras vanligtvis helgfri vardag inom 24 timmar.

Företagsuppgifter
Greatlife Group AB
Rosengatan 8
17270 Sundbyberg

Organisationsnummer 556899-2605
Momsregistreringsnummer: SE556899260501

Bolaget har sitt säte i Stockholm och är registrerat för F-skatt och moms.

Lager- och returadress
Greatlife.se
Domnarvsgatan 33, lokal 1
163 53 Spånga