Betalning- och leveransvillkor

Allmänt

Dessa köpvillkor ("Avtalet" nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel). Greatlife Group AB (Organisationsnummer: 556899-2605) är den säljande parten. Du, ("kunden" nedan), är den köpande parten. Villkoren i detta Avtal är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år med hemvist i Sverige och vid försäljning av varor (produkter nedan). Hos oss kan du som kund enkelt göra en beställning på https://www.greatlife.se

Villkor eller delar därav i detta Avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. Denna bestämmelse gäller endast om kunden är privatperson och att köpet avser privat konsumtion.

Beställning och orderbekräftelse

Hos Greatlife Group AB beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. Lägsta beställningssumma är för närvarande 100 kronor. Greatlife Group AB tar emot din beställning när du klickar på knappen "Slutför köp" i kassan (steg 2 av 2).

Orderbekräftelse
När Greatlife Group AB har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet "Orderbekräftelse" till den e-postadress som du angav när du beställde. När du klickar på knappen "Slutför köp" sluts detta Avtal.

Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att kontakta oss på info@greatlife.se. Vi svarar normalt inom 24 timmar men allra senast inom 48 timmar helgfria vardagar.

Priser och avgifter

Priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms) enligt gällande skattestats. Moms för momspliktiga produkter debiteras med 6%, 12% eller 25% då olika produktslag har olika momssatser. Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma vid varje beställning, se §4. Betalning samt §8. Leverans i detta Avtal för mer information.

Avgift för outhämtad försändelse
Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning på det sätt som avtalats debiterar vi en avgift om 149 kronor inklusive moms. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämta ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För mer information se §9. Ångerrätt och återköp nedan.

Erbjudanden
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på https://www.greatlife.se gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

Betalning

Vi erbjuder i samarbete med Klarna AB, betalning via Klarna Checkout. Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank.

Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

Klarna och Klarna Checkout följer de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS) samt innehar SSL-certifikat.

För frågor angående din betalning ber vi dig vänligen kontakta Klarna som sköter all vår fakturering. Mer information om Klarna finns på www.klarna.se.

Fullgörande

Greatlife Group AB påbörjar fullgörande av detta avtal när du klickat på knappen "Slutför köp" i kassan. Greatlife Group AB har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats.

Leverans

Greatlife Group AB skickar beställningar under helgfria vardagar. Lagerstatusen anger aktuellt antal av produkten i lager. Generella leveranstider anges nedan. Skulle någon försening uppstå kontaktar vi dig och du har då rätt att häva köpet. Var alltid noga med att ange rätt adress när du beställer dina varor för att undvika försenad leverans.

Leveranstid:
Leverans sker normalt inom 2-4 vardagar efter att ordern är lagd. Vid rea-tillfällen kan leveranstiden förlängas. Om din leveransadress är längs lantbrevbärarlinje samt ö-bebyggelse utan normal broförbindelse kan leveranstiden komma att utökas med 2-3 helgfria vardagar.

Leveranssätt
Paketen sänds i samarbete med DHL och de sänds antingen som postpaket eller hempaket.

Postpaket - DHL Service Point
Paket skickas ditt närmaste ombud eller av kunden valt ombud. När paketet är framme hos utlämningsstället erhåller du en SMS-avisering om att paketet finns att hämta.

Paketet skall hämtas ut inom 14 dagar från aviseringsdatum. Outhämtade försändelser återsänds till Greatlife Group AB, du som kund blir då debiterad en återhämtningsavgift om 149 kr inklusive moms.

DHL Paket
Paketet kommer att levereras som hempaket. DHL levererar då paketet direkt hem till din dörr. Vid detta leveranssätt måste du vara noga med att ange ett korrekt mobilnummer då DHL kommer att kontakta dig för att avtala en exakt avlämningstid.

Transportrisk
Risken för försändelse övergår på dig som kund när den har avlämnats till dig. Det innebär att Greatlife Group AB står transportrisken tills försändelsen har nått dig.

Ångerrätt och retur

Greatlife Group AB tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt att returnera varan, utan speciell anledning. Varan skall returneras i oförändrat skick och i originalemballaget. För majoriteten av våra produkter gäller även att plomberingen inte får vara skadad.

För retur måste du meddela oss inom 14 dagar från det att du mottagit varan att du kommer skicka den i retur. Du har då rätt till återbetalning senast inom 14 dagar från det att du meddelat om returen. Vi måste dock få in varan eller få ett bevis på att varan återsänts innan pengarna betalas ut.

Kontakta oss via e-post eller telefon innan du skickar tillbaka produkten.

Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Vi rekommenderar att returen sker med Posten Varubrev eller Posten Företagspaket. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Konsumentverkets ångerblankett
Du kan skriva ut Konsumentverkets ångerblankett och fylla i vid retur och du hittar den här.

Returadress
Greatlife Group AB
c/o DreamLogistics
Box 195
566 24 Habo

Reklamation och tvist

För oss är det viktigt att du som kund är nöjd. Upplever du att vi inte har uppfyllt ett löfte eller att vi har levererat en produkt som inte motsvarar dina förväntningar så kontakta oss.

Kunden har rätt att reklamera en vara i tre år. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Att anmäla fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Greatlife Group AB måste bevisa i det fall felet inte varit ursprungligt de sex (6) första månaderna, därefter är det kunden som måste bevisa att felet varit där från början eller beror på ett produktionsfel. Kunden måste lämna meddelande om att varan är felaktig och hur den är felaktig eller att det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt. Kunden ska ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. 

Som privatperson har du även möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få din sak prövad. ARN är en statlig myndighet vars huvudsakliga uppgift är att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden
E-post: info@greatlife.se eller telefon: 08-1221 1800

Retur vid reklamationsärende
Kunden skall kontakta Greatlife Group AB innan en retur görs av en felaktig vara.

Tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se

European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR):
För EU-medlemmar finns Tvistlösning på nätet för att hjälpa missnöjda kunder. Här kan du klaga på en vara eller tjänst som du har köpt på nätet och hitta en neutral utomstående part som kan hantera ditt ärende.

https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage

Personuppgifter och sekretess

Uppgifter såsom personuppgifter eller annan uppgift eller del av handling som kunden lämnar till Greatlife Group AB kommer att lagras och behandlas i digitalt format. Greatlife Group AB ansvarar för att uppgifterna lagras och behandlas i enighet med personuppgiftslagen. Kundens uppgifter kommer att användas av Greatlife Group AB för att möjliggöra och säkerställa fullgörande av Avtalet samt i marknadsföringssyfte från bolagets sida.

Personuppgiftsansvarig
Greatlife Group AB (Org. nr 556899-2605) Rosengatan 8, 17270 Sundbyberg

Kunduppgifter som lagras:
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Köphistorik hos Greatlife Group AB

Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till tredje part, och nyttjas i de syften som anges nedan:

- Avtalspartner inom betalningstjänster i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet.
- Avtalspartner inom logistik (transportör) i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet.

Avregistering av kunduppgifter
Du som kund kan vid skriftlig och undertecknad begäran få dina kunduppgifter hos Greatlife Group AB raderade, med förbehåll för sådana uppgifter som krävs för att Greatlife Group AB skall kunna upprätthålla god redovisnings- och bokföringssed.

Övrigt

Polisanmälan
Greatlife Group AB polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier och bedrägeriförsök.

Diskrepans mellan olika publikationer
Om det föreligger skillnader mellan uppgifter på https://www.greatlife.se och andra publikationer skall de uppgifter som anges på https://www.greatlife.se ha företräde. Detta gäller dock ej uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika publikationerna.

Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Allt material som publiceras på https://www.greatlife.se, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan Greatlife Group AB uttryckliga tillstånd. Eventuella överträdelser beivras.

Utskick
När kunden genomför sitt första köp hos Greatlife Group AB blir denne automatiskt registrerad i listor för e-post samt SMS från Greatlife Group AB vilket tillåter Greatlife Group AB att skicka inspirerande innehåll och intressanta erbjudanden. Avregistrering sker genom att kunden följer instruktioner i e-post eller SMS.

Cookies
Cookies, "kakor", är små textfiler som sparas ner på besökarens dator när denne besöker en hemsida. På https://www.greatlife.se används följande typer av cookiefiler: Session cookies: "Sessions kakor" sparas bara temporärt på besökarens dator för att denna ska kunna använda på hemsidan problemfritt. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies. Persistent cookies: "Permanenta kakor" sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram. Besökaren kan manuellt radera denna typ av cookie filer från sin dator. Om dessa filer raderas kan bland annat val som gjorts av besökaren på webbplatsen inte längre vara sparande vid nästa besök.

Du finner mer information om cookies på Post- och telestyrelsens hemsida, http://www.pts.se

Force Majeure
Skulle något av följande saker inträffa befrias Greatlife Group AB från att fullfölja avtal. Detta gäller vid omständigheter utanför vår kontroll. Strejk, krig, nationellt undantagstillstånd, sabotage, naturkatastrofer, onormal nedgång i marknaden, åtgärder tagna av nationell regering, om bolaget blivit utsatt för kriminell aktivitet, större olyckshändelser och blockad.

Produktansvar
Greatlife Group AB arbetar med produkttillverkare som är ansedda och respekterade i branschen. Greatlife Group AB kan emellertid inte ansvara för en enskild produkts verkan eller funktion eller för ingående ingrediensers effekt för ett specifikt hälsotillstånd.

Produkterna bör inte användas som ersättning för läkarvård eller medicinering vid sjukdom utan bör användas som ett komplement för att uppnå en god näringsbalans och förebygga ohälsa.

Varubeskrivningarna på https://www.greatlife.se utgår bland annat från tillverkarens produktinformation. Ansvaret för eventuella felaktigheter i varubeskrivningar hänvisar vi till respektive tillverkare som även ansvarar för riktighet i innehållsförteckningar, produktinnehåll och doseringsanvisningar. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost.

Kontaktuppgifter

Kundtjänst
E-post: info@greatlife.se
Telefon: 08-1221 1800

Mejlfrågor besvaras vanligtvis helgfri vardag inom 24 timmar.
Observera att vi inte besvarar hälsofrågor via telefon.

Företagsuppgifter
Greatlife Group AB
Rosengatan 8
17270 Sundbyberg

Organisationsnummer 556899-2605
Momsregistreringsnummer: SE556899260501

Bolaget har sitt säte i Stockholm och är registrerat för F-skatt och moms.

Lageradress
Greatlife Group AB
c/o DreamLogistics
Bagaregatan 4
56633 Habo

Returadress
Greatlife Group AB
c/o DreamLogistics
Box 195
566 24 Habo