Facebook Pixel
NYHET: CoQ10 från Greatlife. 20% rabatt med koden KOENZYM20

Magnesiumtillskott

Vad är magnesium bra för?

Magnesium är ett av de viktigaste mineraler som kroppen behöver för att fungera optimalt. Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning, till normal energiomsättning och till till nervsystemets normala funktion. Magnesium får musklerna att slappna av och bidrar till normal muskelfunktion. Magnesium bidrar även till att bibehålla normala tänder och normal benstomme och till normal proteinsyntes. Dessutom bidrar magnesium till elektrolytbalansen och till normal psykologisk funktion samt har en viktig roll i celldelningsprocessen. Magnesium kan även underlätta vid huvudvärk och migrän. 

Lider du av några specifika hälsobesvär eller bara vill optimera din hälsa? Kontakta då vår kundtjänst på info@greatlife.se så hjälper vi dig med kostnadsfria kostråd, egenvårdsråd och hälsoprotokoll.

  1. Magnesium med fyra sorters magnesium: glycinat, malat, citrat och taurat
    Special Price 399 kr Regular Price 419 kr
  2. Innate Response Magnesium 300 är ett extra starkt magnesiumtillskott med mycket god biotillgänglighet.
    409 kr
  3. Köp Magnesiumpulver från Innate Response med ekologiskt spenat
    409 kr
  4. Magnesium tuggtabletter
    419 kr
  5. Magnesium från MegaFood är ett whole food magnesium. Hög biotillgänglighet.
    389 kr
  6. Kosttillskott för allmän hälsa, god sömn och återhämtning
    Special Price 699 kr Regular Price 758 kr
  7. Sömn & återhämtning – Pro
    Special Price 1 449 kr Regular Price 1 556 kr

Symptom på magnesiumbrist

Symptom på magnesiumbrist varierar från personer till person. En del känner av brist i ett tidigt stadium medan andra inte känner av något innan bristen blivit allvarlig. Personer med diabetes har större risk att få magnesiumbrist. Vanliga symptom på magnesiumbrist är:

  • Irritation
  • Depression
  • Långa perioder av trötthet
  • Höjd puls
  • Sömnlöshet
  • Darrningar
  • Nedsatt immunförsvar vilket lättare leder till sjukdom

Magnesiumtillskott kan ge bättre sömn

Det finns ett klart samband mellan magnesium och sömn. Det blir lättare att somna, speciellt om magnesiumet intas tillsammans med zink på kvällen. Kroppen aktiverar då det parasympatiska nervsystemet som hjälper dig att bli trött. Kombinationen av magnesium och zink kommer också hjälpa dig att sova bättre. Ett väldigt stort intag av mineralen kan vara skadligt för kroppen, därför är det viktigt att du följer de rekommendationer som finns på produkten för att inte överskrida dagsbehovet för mycket. Får du i dig för mycket magnesium är ett första tecken som visar sig diarré. Andra symptom är extremt ovanliga eftersom de inte visar sig förrän du ligger på en extremt hög dos under lång tid.

Vad är rekommenderat dagligt intag av magnesium?

Dagsbehovet av magnesium varierar beroende på ålder, kön, livsstil, sjukdomshistoria, exponering för gifter, stress, kostvanor och flera andra faktorer. Barn och kvinnor behöver generellt inte lika mycket mikronäringsämnen som en vuxen man. Rekommenderat behov brukar delas in i olika grupper:

  • Barn 6–9 år – 200 milligram
  • Barn 10–13 år – 280 milligram
  • Flickor och kvinnor över 14 år – 280 milligram
  • Pojkar och män över 14 år – 350 milligram

Det är omöjligt att överdosera magnesium via enbart kosten. För att tala om en överdosering som kan ha allvarliga konsekvenser behöver du få i dig upp emot 5 000 milligram eller mer. Det finns även forskning som tyder på att lite mer magnesium varje dag, upp till 500 mg magnesium tillsammans med 500 mg L-carnitin, minskar migränbesvär efter 12 veckors intag. Om du lider av någon sjukdom är det rekommenderat att du rådfrågar din läkare innan du börjar använda tillskott av magnesium för säkerhets skull.

Vad är optimalt dagligt intag av magnesium?

Optimalt dagligt intag av magnesium varier från person till person men en av de mest tillförlitliga källorna när det gäller näring och näringsdoseringar, The Council for Responsible Nutrition (CRN) menar att man kan få i sig 400 mg magnesium per dag och att den dosen osannolikt skapar några negativa hälsoeffekter för vuxna kvinnor och män.

Egenvårdsprotokoll och hälsoråd

Våra egenvårdsprotokoll ska inte användas för att ställa diagnos, behandla eller bota sjukdomar. Våra egenvårdsprotokoll är råd och tips för egenvård som inte ersätter konventionell sjukvård. Kosttillskott bör ej användas som ersättning till varierad kost. Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil. Gravida bör kontakta en kvalificerad hälsorådgivare eller läkare före användning av SF722, Olivbladsextrakt och MSM.