Facebook Pixel
NYHET: CoQ10 från Greatlife. 20% rabatt med koden KOENZYM20

Järntillskott

Vad är järn bra för?

Järn är ett livsviktigt mineral och spårämne som bidrar till normal bildning av röda blodkroppar och hemoglobin sam till normal syretransport i kroppen. Järn bidrar även till normal energiomsättning, till att minska trötthet och utmattning och till immunsystemets normala funktion. Dessutom bidrar järn till normal kognitiv funktion och har en roll i celldelningsprocessen.

  1. Köp Iron Response från Innate Response
    Special Price 399 kr Regular Price 419 kr
  2. Blood Builder, kosttillskott whole food och raw food som bidrar till normal bildning av röda blodkroppar.
    419 kr
  3. Blood Builder, kosttillskott whole food och raw food som bidrar till normal bildning av röda blodkroppar.
    689 kr

Symptom på järnbrist

Järnbrist är en av de vanligaste bristerna av alla vitaminer och mineraler och järnbrist kan drabba vem som helst. Järnbrist kan uppstå bland annat vid blodförlust eller om inte kroppen får i sig tillräckligt med järn för att fylla på förråden igen. Järntbrist kan bero på rikliga menstruationsblödningar, näsblod, bloddonationer, graviditet eller att du har ett bristfälligt intag av järn, något som ofta sker i samband med anorexi eller vegankost. Du kan också få järnbrist i samband med sjukdomar och vid användning av vissa läkemedel. Järnbrist kan leda till: 

  • Extrem trötthet som inte går att sova bort
  • Blodbristanemi och järnbristanemi
  • Anemi
  • Svaghet
  • Blekhet och blek hud
  • Bröstsmärtor, snabba hjärtslag eller andnöd
  • Kalla händer och fötter
  • Huvudvärk och yrsel
  • Sköra naglar
  • Inflammation eller ömhet i tungan
  • Besvär med slemhinnor i munen
  • Sug på icke näringsrika ämnen, exempelvis is eller jord
  • Dålig aptit, särskilt hos spädbarn och barn med järnbristanemi
  • Barn med allvarlig järnbrist kan få hämmad mental utvecklingen. Samtidigt kan mycket höga doser av järn vara dödligt giftiga för barn. Tillskott ska förvaras oåtkomligt för barn och det gäller i synnerhet järntillskott. 

Vem bör ta järntillskott?

Järntillskott är speciellt viktigt för gravida kvinnor eller kvinnor som förlorar mycket blod genom rikliga menstruationsblödningar. Även vegetarianer och veganer behöver tillskott av järn eftersom kroppen har svårare att ta upp järn från vegetabiliska livsmedel. 

Olika typer av järn – hemjärn och icke-hemjärn

Järn finns i vegetabilier och i animaliska livsmedel. Hemjärn finns i animalier och upptaget av hemjärn är högre än icke-hemjärn. Däremot kan man öka upptaget av icke-hemjärn med tillskott av C-vitamin och även genom att inte äta vegetabilier som inte innehåller fytinsyra som finns i sädesslagens skal, ärtor, bönor och frön. Man bör även undvika att ta järn i samband med te, kaffe och vin efter dessa drycker hämmar upptaget av järn.

Vad är rekommenderat dagligt intag av järn?

Dagsbehovet av järn varierar beroende på ålder, kön, livsstil, sjukdomshistoria, exponering för gifter, stress, kostvanor och flera andra faktorer. Barn och kvinnor behöver generellt inte lika mycket mikronäringsämnen som en vuxen man men järn är ett undantag. Rekommenderat behov brukar delas in i olika grupper:

  • Barn 6–9 år – 9 mg
  • Barn 10–13 år – 11 mg
  • Pojkar 14–17 år – 11 mg
  • Flickor 14–17 år – 15 mg
  • Kvinnor i fertil ålder – 15 mg
  • Övriga vuxna – 9 mg
  • Gravida behöver normalt ta extra tillskott av järn. Fråga vår kundtjänst om bästa järntillskottet för dig som gravid. 

Vad är optimalt dagligt intag av järn?

Optimalt dagligt intag av järn varier från person till person men en av de mest tillförlitliga källorna när det gäller näring och näringsdoseringar, The Council for Responsible Nutrition (CRN) menar att man kan få i sig 60 mg järn per dag och att den dosen osannolikt skapar några negativa hälsoeffekter för vuxna kvinnor och män. 

Kosttillskott med järn

Produkterna Blood Builder och Iron Response har olika etikett men kommer från samma företag och har exakt samma innehåll. De har ingått i en klinisk studie som är publicerad i Journal of the American College of Nutrition. Studien visar att de ökar hemoglobinnivåerna, serum-ferritin-nivåerna och totala järndepåer utan några som helst tecken på negativa biverkningar för mage- och tarm som annars normalt är förknippat med intag av järntillskott. Blood Builder och Iron Response innehåller andra viktiga mikronäringsämnen för att få en hälsosam blodbild än järn. Förutom järn innehåller de även vitamin B12, folsyra och C-vitamin som krävs för att få bra järnvärden, ferritinvärden och hemoglobinvärden. 

Låga järnvärden, ferritinvärden och hemoglobinvärden

Hos en frisk person kommer en majoritet av det järn som tas upp att gå till hemoglobinet i de röda blodkropparna. Därefter lagras det mesta som ferritin. En liten del av järnet används för att bilda andra proteiner och enzymer. Om Ferritin inte går upp trots intag av järn kan det bero på hypotyreos. Ferritinnivåer korrelerar nämligen med sköldkörtelns funktion. För att tillverka sköldkörtelhormonet, tyreoperoxidas krävs järn. Forskning visar att ferritin minskar signifikant hos patienter som har hypotyreos i jämförelse med dem med en normalt fungerande sköldkörtel. Intag av Iron Response eller Blood Builder kommer att öka plasmajärn och normalt går även Ferritin upp när man tar Iron Response eller Blood Builder. 

Läs mer om järn, järnvärde, hemoglobin och ferritin samt om hur du ska göra för att få upp dina värden.

Egenvårdsprotokoll och hälsoråd

Våra egenvårdsprotokoll ska inte användas för att ställa diagnos, behandla eller bota sjukdomar. Våra egenvårdsprotokoll är råd och tips för egenvård som inte ersätter konventionell sjukvård. Kosttillskott bör ej användas som ersättning till varierad kost. Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil. Gravida bör kontakta en kvalificerad hälsorådgivare eller läkare före användning av SF722, Olivbladsextrakt och MSM.