Facebook Pixel
JUST NU: 20% rabatt på utvalda produkter för Mors Dag →

K-vitamin

Vad är K-vitamin bra för?

K-vitamin är ett fettlösligt vitamin som bidrar till normal blodkoagulation och till att bibehålla normal benstomme. K-vitamin är dessutom viktigt att få i sig vid intag av högre doser av D-vitamin. K-vitaminet förhindrar D-vitaminförgiftning. Vid doser om 4000–5000 IU D-vitamin per dag bör man få i sig K-vitamin samtidigt. Det är mycket ovanligt att ta K-vitamin enskilt men både vitamin K1 och vitamin K2 finns i Vitamin D3-tillskotten på denna sida.

Lider du av några specifika hälsobesvär eller bara vill optimera din hälsa? Kontakta då vår kundtjänst på info@greatlife.se så hjälper vi dig med kostnadsfria kostråd, egenvårdsråd och hälsoprotokoll.

  1. Köp D-vitamin (Vitamin D3) 5000 IU med Vitamin K1 och K2 från Innate Response
    569 kr
  2. Köp Vitamin D3 med vitamin K1 och vitamin K2
    999 kr

Symptom på K-vitaminbrist

Brist på K-vitamin kan leda till D-vitaminförgiftning, blödningar och blåmärken. 

Vitamin K1 och Vitamin K2

Vitamin K finns i två olika former. Grönsaker och en del växtbaserade oljor innehåller vitamin K1 (fyllokinon). Animalier som kött, lever, äggula och mjölkprodukter innehåller däremot framförallt vitamin K2 (menakinon). Även en del fermenterade livsmedel och alger innehåller vitamin K2

Vad är rekommenderat dagligt intag av K-vitamin?

Dagsbehovet av E-vitamin varierar beroende på ålder, kön, livsstil, kroppsvikt, sjukdomshistoria, exponering för gifter, stress, kostvanor och flera andra faktorer. Barn och kvinnor behöver generellt inte lika mycket mikronäringsämnen som en vuxen man. Rekommenderat behov brukar delas in i olika grupper:

  • Barn 7–17 år – ca. 30–65 mikrogram
  • Vuxna – 70 mikrogram

Vad är optimalt dagligt intag av K-vitamin?

Kosttillskott med Vitamin D3 och K-vitamin innehåller normalt cirka 200 mikrogram K-vitamin. Optimalt dagligt intag för K-vitamin varierar från person till person men en av de mest tillförlitliga källorna när det gäller näring, The Council for Responsible Nutrition, menar att vuxna kvinnor och män kan få i sig upp till 10 mg (10 000 mikrogram) K-vitamin per dag utan att skapa några negativa hälsoeffekter.

Egenvårdsprotokoll och hälsoråd

Våra egenvårdsprotokoll ska inte användas för att ställa diagnos, behandla eller bota sjukdomar. Våra egenvårdsprotokoll är råd och tips för egenvård som inte ersätter konventionell sjukvård. Kosttillskott bör ej användas som ersättning till varierad kost. Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil. Gravida bör kontakta en kvalificerad hälsorådgivare eller läkare före användning av SF722, Olivbladsextrakt och MSM.