Facebook Pixel

Tips vid endometrios och PCOS

Tips vid endometrios och PCOS

Endometrios är en sjukdom som innebär att rester av livmoderslemhinnan vandrar ut i kroppen i stället för att följa med menstruationsblodet ut genom slidan. Rester av livmoderslemhinnan kan vandra till både äggstockar och bukhinnan och i svåra fall även till lungorna. Resterna av slemhinnan som vandrat ut i kroppen kan bli inflammerade. Även det maskformiga bihanget (blindtarmen) kan drabbas av endometrios. Sjukdomen innebär inte bara risk för smärta före eller under menstruation utan kan även leda till ofrivillig barnlöshet.

Forskning pekar på att mat som är rik på C-vitamin, E-vitamin och B-vitaminerna har positiv effekt på endometrios. Studier på råttor pekar på att D-vitamin förbättrar endometrios. Studier visar att antioxidanter minskar kronisk smärta och inflammationsmarkörer hos kvinnor som lider av endometrios. Endometrios kan bero på östrogendominans. Dr Libby Weaver, biokemist med inriktning på nutrition skriver:

”När det gäller hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln) har man länge känt till att överdriven östrogenproduktion nedreglerar sköldkörtelns funktion och givet att hormonell endometrios är ett tillstånd med extrem östrogendominans är kopplingen mellan hypotyreos och endometrios inte förvånande.”

Symptom på östrogendominans

Symptom på östrogendominans kan vara något av följande: stor blödning under menstruation, även blödning mellan cyklerna, svullna och ömma bröst, huvudvärk under menstruation, vätskebindning, fibrocystiska bröst (godartade knölar eller rep-liknande konsistens i bröstet.

Polycystiskt ovariesyndrom, PCOS

PCOS drabbar cirka sju procent av alla kvinnor i fertil ålder. PCOS innebär att äggstockarna har många cystor, en överproduktion av manliga könshormoner och besvär med menstruationen som kan yttra sig som både utebliven menstruation eller riklig menstruation samt även uteblivna ägglossningar. Kvinnor med PCOS kan få akne och vid PCOS ökar även risken för övervikt. Om man lider av PCOS blir östrogenbildningen ojämn vilket leder till hämmad ägglossning. Högt insulin och högt blodsocker är inte bra vid PCOS och därför är det mycket viktigt att skapa en bra och långsiktigt kost och livsstil som innefattar regelbunden fysisk aktivitet.

Rekommendationer vid endometrios och PCOS

  1. Ät stenålderskost med mycket grönsaker och minimera skräpmat, socker och snabba kolhydrater. Helt undvika transfetter som finns i exempelvis pommes frites och kakor.
  2. Reducera stress. Vid stress kommer kroppen att ha använda progesteron till att producera stresshormoner. Det leder till östrogendominans samt för lågt progetsron.
  3. Träna regelbundet.
  4. Reducera magtarmbesvär och se till att ha en väl fungerande avgiftning i levern eftersom att den spelar en mycket viktigt roll i att avlägsna överskott av östrogen från kroppen. Överskott av östrogen hämtas in från blodet till levern där det binds till ämnen i leverns fas II avgiftning. Sedan går det via gallan ut i tarmen och vidare ut med avföringen. Om det finns mycket ohälsosamma bakterier, alltså inte probiotika, kan dessa äta upp bindningarna så att östrogenet (egentligen östradiol - ett av flera östrogenhormoner) inte följer med avföringen ut och istället går ut i blodet igen. Probiotika, lösliga fibrer från grönsaker och kosttillskott för en god leverhälsa kan vara viktigt vid endometrios samt överskott av östrogen.
  5. Kontrollera funktion och status hos din sköldkörtel då den har en mycket viktig roll i att reglera och dirigera det endokrina hormonsystemet där våra könshormoner ingår.
  6. Inte exponeras för östrogenliknande kemikalier: Detta innefattar bland annat BPA och ftalater i plast samt en del kemikalier eller bekämpningsmedel som används inom jordbruket.
  7. Bibehålla en balanserad vikt och undvika övervikt.
  8. Reducera kaffedrickande.
  9. Kosttillskott som rekommenderas:
    Multi for Women eller Multi for Women 55+ beroende på din ålder
    MegaFlora for Women
    Vitamin D3, läs doseringen här.
    Eskimo-3 Pure omega 3
    Magnesium
    B-vitaminer
    E-vitamin
    C-vitamin
    Matsmältningsenzymer
    Turmeric Strength for Whole Body
    Daily Purify Booster
    Adrenal Strength vid stress
  10. Kontakta vår kundtjänst på info@greatlife.se om du vill ha ett egenvårdsprotokoll för endometrios eller PCOS.

Kom ihåg att kosttillskott är ett tillskott till kosten. Det viktigaste är att äta bra och hälsosam mat, röra på dig och hantera stress. Våra egenvårdsprotokoll ska inte användas för att ställa diagnos, behandla eller bota sjukdomar. Våra egenvårdsprotokoll är råd och tips för egenvård som inte ersätter konventionell sjukvård. Kosttillskott bör ej användas som ersättning till varierad kost. Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil.

Referenser

Ann Surg Treat Res. 2014 Sep;87(3):144-7. doi: 10.4174/astr.2014.87.3.144. Epub 2014 Aug 26. Endometriosis of the appendix. Yoon J, Lee YS, Chang HS, Park CS.

J Endometr. 2013 Jan 1;5(1):17-26. A prospective cohort study of Vitamins B, C, E, and multivitamin intake and endometriosis. Darling AM1, Chavarro JE2, Malspeis S3, Harris HR4, Missmer SA5.

Eur J Pharmacol. 2013 Sep 5;715(1-3):72-5. doi: 10.1016/j.ejphar.2013.06.016. Epub 2013 Jun 25. Regression of endometrial implants treated with vitamin D3 in a rat model of endometriosis. Abbas MA1, Taha MO, Disi AM, Shomaf M.

Transl Res. 2013 Mar;161(3):189-95. doi: 10.1016/j.trsl.2012.05.001. Epub 2012 May 31. Antioxidant supplementation reduces endometriosis-related pelvic pain in humans. Santanam N1, Kavtaradze N, Murphy A, Dominguez C, Parthasarathy S.

Endometriosis symptoms and treatments av Dr Libby Weaver

Oprah’s “Crazy Talk” – Bioidentical Hormones – Helpful or Harmful? (Part 1) av Byron J Richards.

Författare


MSc. Patrick Wahlberg

MSc. Patrick Wahlberg

Författare till hälsoboken PXP – Ditt bästa jag
Tidigare medlem i redaktionen för Näringsmedicinsk Tidskrift (Funktionsmedicinsk Tidskrift)