Facebook Pixel
JUST NU: 20% rabatt på utvalda produkter för Mors Dag →

Kalcium

Vad är kalcium bra för?

Kalcium är oerhört viktigt för hälsan. Kalcium behövs för att bibehålla normal benstomme och normala tänder. Får man inte i sig tillräckligt med kalcium kan inte skelettet bli tillräckligt starkt. Dessutom bidrar kalcium även till normal blodkoagulation och överföring av signaler mellan nerverna. Kalcium är även viktigt då det bidrar till normal energiomsättning och normal muskelfunktion. Dessutom krävs kalcium för att matsmältningsenzymernas normala funktion ska fungera. Kalcium har även roll i celldelningsprocessen och cellspecialiseringsprocessen.

Lider du av några specifika hälsobesvär eller bara vill optimera din hälsa? Kontakta då vår kundtjänst på info@greatlife.se så hjälper vi dig med kostnadsfria kostråd, egenvårdsråd och hälsoprotokoll.

  1. DiCalcium Malate kalcium från Thorne
    Special Price 269 kr Regular Price 299 kr

Symptom på kalciumbrist

Kalciumbrist kan leda till: 

  • Muskelkramper och spasmer
  • Extrem trötthet
  • Smärta i lårmusklerna och i armarnas muskler vid ansträngning
  • Händer och fötter som domnar bort
  • Stickande känsla i händer, fötter och runt munnen
  • Oregelbundna hjärtslag 

Långvarig brist på kalcium kan leda till: 

  • Svagt skelett
  • Osteoporos (benskörhet)
  • Förändringar i tänderna
  • Torr hy och naglar som går sönder
  • Torrt hår och att man tappar hår fläckvis
  • Eksem och inflammationer i huden

Vad är rekommenderat dagligt intag av kalcium?

Dagsbehovet av kalcium varierar beroende på ålder, kön, livsstil, sjukdomshistoria, exponering för gifter, stress, kostvanor och flera andra faktorer. Barn och kvinnor behöver generellt inte lika mycket mikronäringsämnen som en vuxen man. Rekommenderat behov brukar delas in i olika grupper:

  • Barn 6–9 år – 700 mg
  • Barn 10–17 år – 900 mg
  • Vuxna – 800 mg
  • Gravida och ammande 900 mg

Vad är optimalt dagligt intag av kalcium?

Optimalt dagligt intag för kalcium varierar från person till person men en av de mest tillförlitliga källorna när det gäller näring, The Council for Responsible Nutrition, menar att vuxna kvinnor och män kan få i sig upp till 1500 mg kalcium per dag utan att skapa några negativa hälsoeffekter.

Egenvårdsprotokoll och hälsoråd

Våra egenvårdsprotokoll ska inte användas för att ställa diagnos, behandla eller bota sjukdomar. Våra egenvårdsprotokoll är råd och tips för egenvård som inte ersätter konventionell sjukvård. Kosttillskott bör ej användas som ersättning till varierad kost. Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil. Gravida bör kontakta en kvalificerad hälsorådgivare eller läkare före användning av SF722, Olivbladsextrakt och MSM.