Facebook Pixel

E-vitamin

Vad är E-vitamin bra för?

E-vitamin är ett fettlösligt vitamin som omfattar åtta olika molekyler: fyra tokoferoler (alfa, beta, gamma och delta) och fyra tokotrienoler (alfa, beta, gamma och delta). E-vitamin fungerar som kraftfull antioxidant i kroppen och skyddar mot fria radikaler. E-vitamin skyddar även fleromättade fettsyror från att oxidera. Brist på E-vitamin kan leda till anemi (blodbrist) genom att röda blodkroppar oxideras samt olika neurologiska besvär.

Lider du av några specifika hälsobesvär eller bara vill optimera din hälsa? Kontakta då vår kundtjänst på info@greatlife.se så hjälper vi dig med kostnadsfria kostråd, egenvårdsråd och hälsoprotokoll.

  1. Vitamin E med tokoferoler och tokotrienoler (30 kapslar)
    349 kr
  2. Vitamin E med tokoferoler och tokotrienoler (90 kapslar)
    749 kr

Symptom på E-vitaminbrist

Brist på E-vitamin kan leda till besvär med reproduktion men även till muskelsvaghet och atax (ryckiga rörelser och koordinationsbesvär)i. Brist på E-vitamin kan även leda till minskad muskeltillväxt och nervskador. Personer som har besvär med att spjälka fett kan få brist på E-vitamin eftersom det är ett fettlösligt vitamin. Det gäller även personer med Crohns och dem som har besvär med gallblåsan. För tidigt födda barn (<1500 g) lider inte sällan brist på E-vitamin. E-vitamin verkar även vara särskilt viktigt för äldre, eftersom brist på E-vitamin verkar vara förenad med en högre risk för benfrakturer. E-vitamin verkar också motverka åldersrelaterade kognitiva besvär.

Alla åtta isomerer

“Nästan alla E-vitamintillskott innehåller endast en av alla åtta isomerer. Om du endast tar en isomer som ofta finns i billiga former av E-vitamin skapar du en obalans mot övriga isomerer.” Så säger funktionsmedicinaren och apotekaren Suzy Cohen. De allra flesta E-vitamintillskott innehåller endast alfa-tokoferol. En del E-vitamintillskott innehåller alla fyra tokoferoler men endast några få produkter på marknaden innehåller alla fyra tokoferoler och fyra tokotrienoler.

Vad är rekommenderat dagligt intag av E-vitamin?

Dagsbehovet av E-vitamin varierar beroende på ålder, kön, livsstil, kroppsvikt, sjukdomshistoria, exponering för gifter, stress, kostvanor och flera andra faktorer. Barn och kvinnor behöver generellt inte lika mycket mikronäringsämnen som en vuxen man. Rekommenderat behov brukar delas in i olika grupper:

  • Barn 6–13 år – ca. 7 mg
  • Flickor och kvinnor över 14 år – ca. 8 mg
  • Pojkar och män över 14 år –  ca. 10 mg
  • Gravida –  10 mg
  • Ammande –  11 mg

Vad är optimalt dagligt intag av E-vitamin?

Kosttillskott med E-vitamin innehåller cirka 200 mg E-vitamin. Optimalt dagligt intag av magnesium varierar med ålder och kön. En av de mest tillförlitliga källorna när det gäller näring och näringsdoseringar, The Council for Responsible Nutrition (CRN) menar att man kan få i sig 1000 mg (1600 IU) E-vitamin per dag och att den dosen osannolikt skapar några negativa hälsoeffekter för vuxna kvinnor och män.

Egenvårdsprotokoll och hälsoråd

Våra egenvårdsprotokoll ska inte användas för att ställa diagnos, behandla eller bota sjukdomar. Våra egenvårdsprotokoll är råd och tips för egenvård som inte ersätter konventionell sjukvård. Kosttillskott bör ej användas som ersättning till varierad kost. Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil. Gravida bör kontakta en kvalificerad hälsorådgivare eller läkare före användning av SF722, Olivbladsextrakt och MSM.