Gurkmeja

Gurkmeja

Gurkmeja (Curcuma longa) är en växt inom ingefära-familjen som traditionellt har använts som krydda med många hälsosamma egenskaper. Gurkmeja är naturligt rik på kalium men de mest kända ämnena i gurkmeja är kurkumin (curcumin) och andra curcuminoider som demethoxycurcumin, 5′-methoxycurcumin och dihydrocurcumin. Gurkmeja innehåller även många andra bioaktiva ämnen. Det finns oerhört mycket forskning på gurkmeja och kurkumin. Forskning verkar tyda på att kurkumin är antioxidativt och även fungerar antiinflammatoriskt och antibakteriellt. Många tar gurkmeja vid olika typer av ledbesvär och gurkmeja bidrar till led- och benhälsa. Gurkmeja och kurkuminerna bidrar även till att till att skydda cellerna, till att skydda lederna och till bibehålla flexibilitet i lederna. Gurkmeja bidrar även rent allmänt till ledhälsan. Det är svårt att överdosera gurkmeja och kurkumin. Inte ens doser om 8 gram kurkumin per dag har visat några negativa effekter på hälsan. Emellertid bör man alltid ta på burken angiven dos. Tyvärr är dock upptaget av kurkumin begränsat men piperin, ett ämne som finns i svartpeppar, bidrar till dess upptag. Även fett bidrar till ökat upptag av kurkuminerna eftersom de är fettlösliga. DHA är en långkedjig omega-3-fettsyra som är avgörande för hjärnans utveckling och skydd. Det är den vanligaste omega-3-fettsyran i hjärnvävnaden. Forskning visar att kurkumin bevarar DHA i hjärnan men även bidrar till att öka koncentrationerna i både lever och hjärnan. Provrörsstudier visar att gurkmeja skyddar nervceller mot glutamat-inducerad celldöd. Rent mekaniskt kan curcumin kunna reducera Beta-amyloiduppbyggnad i nervvävnad som är inblandat i Alzheimers men forskning krävs på området. 

Gurkmeja är även en vanligt förekommande matlagningskrydda i framförallt det indiska köket. Den ger den gula färgen till curry men däremot är innehåller av kurkumin oerhört lågt i vanlig gurkmeja eller i curry-krydda. Läs mer om gurkmeja och dess hälsoeffekter här

Kosttillskott bör ej användas som ersättning till varierad kost. Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil. 

Referenser

Wu A, Noble EE, Tyagi E, Ying Z, Zhuang Y, Gomez-Pinilla F. Curcumin boosts DHA in the brain: Implications for the prevention of anxiety disorders. Biochim Biophys Acta. 2015 May;1852(5):951-61.

Wang R, Li YB, Li YH, Xu Y, Wu HL, Li XJ. Curcumin protects against glutamate excitotoxicity in rat cerebral cortical neurons by increasing brain-derived neurotrophic factor level and activating TrkB. Brain Res. 2008 May 19;1210:84-91.

Matteucci Ae, Cammarota R, Paradisi S, Varano M, Balduzzi M, Leo L et al. Curcumin protects against NMDA-induced toxicity: a possible role for NR2A subunit. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2011 Feb 22;52(2):1070-7.

Yang F1, Lim GP, Begum AN, Ubeda OJ, Simmons MR, Ambegaokar SS et al. Curcumin inhibits formation of amyloid beta oligomers and fibrils, binds plaques, and reduces amyloid in vivo. J Biol Chem. 2005 Feb 18;280(7):5892-901.

  1. Turmeric Response

    Gurkmeja med piperin är speciellt framtagen för att stötta ...

    599 kr
  2. Turmeric Strength for Whole Body

    Turmeric Strength™ for Whole Body innehåller b...

    499 kr
  3. Daily Turmeric Booster

    Daily Turmeric Nutrient Booster Powder™ (Gurkmejapulver & Helig ...

    299 kr