Gurkmeja

Gurkmeja

Gurkmeja med kurkumin

Gurkmeja (Curcuma longa) är en växt inom ingefära-familjen som traditionellt har använts som krydda med många hälsosamma egenskaper. Gurkmeja är naturligt rik på kalium men de mest kända ämnena i gurkmeja är kurkumin (curcumin) och andra curcuminoider som demethoxycurcumin, 5′-methoxycurcumin och dihydrocurcumin. Gurkmeja innehåller även många andra bioaktiva ämnen. Det finns oerhört mycket forskning på gurkmeja och kurkumin. Forskning verkar tyda på att kurkumin är antioxidativt och även fungerar antiinflammatoriskt och antibakteriellt. Många tar gurkmeja vid olika typer av ledbesvär och gurkmeja bidrar till led- och benhälsa. Gurkmeja och kurkuminerna bidrar även till att till att skydda cellerna, till att skydda lederna och till bibehålla flexibilitet i lederna. Gurkmeja bidrar även rent allmänt till ledhälsan. Läs mer om gurkmeja och dess hälsoeffekter här

Kontakta vår kundtjänst på info@greatlife.se för att få kostnadsfria kostråd men även andra kostnadsfria egenvårdsråd och hälsoprotokoll som du kan följa vid olika hälsobesvär.

  1. Turmeric Strength for Whole Body

    Turmeric Strength™ for Whole Body innehåller b...

    499 kr
  2. Turmeric Response

    Gurkmeja med piperin är speciellt framtagen för att stötta ...

    639 kr
  3. Daily Turmeric Booster

    Daily Turmeric Nutrient Booster Powder™ (Gurkmejapulver & Helig ...

    329 kr

Gurkmeja 

Det är svårt att överdosera gurkmeja och kurkumin. Inte ens doser om 8 gram kurkumin per dag har visat några negativa effekter på hälsan. Emellertid bör man alltid ta på burken angiven dos. Tyvärr är dock upptaget av kurkumin begränsat men piperin, ett ämne som finns i svartpeppar, bidrar till dess upptag. Även fett bidrar till ökat upptag av kurkuminerna eftersom de är fettlösliga. DHA är en långkedjig omega-3-fettsyra som är avgörande för hjärnans utveckling och skydd. Det är den vanligaste omega-3-fettsyran i hjärnvävnaden. Forskning visar att kurkumin bevarar DHA i hjärnan men även bidrar till att öka koncentrationerna i både lever och hjärnan. Provrörsstudier visar att gurkmeja skyddar nervceller mot glutamat-inducerad celldöd. Rent mekaniskt kan curcumin kunna reducera Beta-amyloiduppbyggnad i nervvävnad som är inblandat i Alzheimers men forskning krävs på området. Ny forskning verkar tyda på att långvarigt intag av kurkumin har fördelaktiga effekter på det systoliska blodtrycket även om mer forskning behövs på området. Det systoliska trycket är det blodtryck som mäts när hjärtat drar ihop sig. Det är det övre trycket i mätningen och det ligger normalt mellan 120–140 mmHg för vuxna. 

Gurkmeja är även en vanligt förekommande matlagningskrydda i framförallt det indiska köket. Den ger den gula färgen till curry men däremot är innehållet av kurkumin oerhört lågt i vanlig gurkmeja eller i curry-krydda. Om man vill få mätbara fysiologiska effekter behöver man ta tillskott av kurkumin. Gurkmeja är lätt förfalska och det finns även risker för att gurkmejapulver är kontaminerat med tungmetaller. Det är viktigt att köpa absolut högsta kvalitet när det gäller kurkumin. Innate Response och MegaFood är ett av få företag i branschen med eget laboratorium. De testar allt som kommer innanför dörrarna och deras hela gurkmeja köps från ekologiska odlare på Hawaii. 

Egenvårdsprotokoll och hälsoråd

Våra egenvårdsprotokoll ska inte användas för att ställa diagnos, behandla eller bota sjukdomar. Våra egenvårdsprotokoll är råd och tips för egenvård som inte ersätter konventionell sjukvård. Kosttillskott bör ej användas som ersättning till varierad kost. Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil.