Vitamin D3 2000 IU

Rating:
100% of 100

D-vitamin påverkar immunförsvaret, hämmar okontrollerad celldelning, reducerar högt blodtryck bland annat.

398 kr
SKU
Vitamin D3
Varumärke
Innate Response
Lager
Finns i lager

Vitamin D3 2000 IU

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin (egentligen en grupp av prohormoner) som finns i två huvudsakliga former: D2 (ergokalciferol) och vitamin D3 (kolekalciferol), där D3 är den för kroppen mest lättupptagliga formen. D-vitamin påverkar immunförsvaret, hämmar okontrollerad celldelning, reducerar högt blodtryck bland annat. D-vitamin behövs även för att kroppen ska erhålla korrekt balans mellan kalcium och fosfat. Balansen är viktig för bildandet av benvävnad, korrekt funktion av nervsystemet. Lindrig brist på D-vitamin leder till mängder av diffusa hälsoproblem som exempelvis kramp, energiförlust, tandlossning och ökad puls. Allvarlig brist på D-vitamin leder till rakitis (även kallat engelska sjukan) vilket är ett samlingsnamn på otillräcklig upplagring av kalcium och fosfor i benstommen.

Innate Response

Innate Response har tillverkat wholefood kosttillskott i över 40 år och är två av de mest kompetenta företagen i världen på det. Det här vad de står för:

  • Whole Food
  • Ekologiska ingredienser
  • Innehåller inte gluten, mjölkprodukter, soja, majs eller vete
  • Tredjepartskontroll för bekämpningsmedel och tungmetaller
  • Följer GMP standard (Good Manufacturing Practice)
  • Kan intas av vegetarianer
  • RAW Food

Innehåll

 

Dosering

Rekommenderad daglig dos är 1 tablett till måltid

Förvaring

Förvara burken i skafferiet eller liknande plats som inte är för varm eller fuktig. Placera aldrig kosttillskott nära en varm ugn, spis eller annan varm källa. Kosttillskott ska aldrig placeras i direkt solljus. Burken ska förslutas ordentligt direkt efter att tillskotten har tagits.

Observera

Rekommenderad dagsdos bör ej överskridas. Förvaras utom räckhåll för barn. Kost- tillskott bör ej användas som ersättning till varierad kost.

Konsumentkontakt

Greatlife Group AB - info@greatlife.se - www.greatlife.se

Behöver jag ta D-vitamintillskott om jag äter varierat?

Kosttillskott bör inte ersätta varierad kost. Dock kan kosttillskott behövas om man inte äter varierat, har mag-tarmproblem eller andra sjukdomar och belastningar (ex. alkoholbesvär) som förhindrar upptaget.

Bruce Ames* är en av vår tids giganter på det medicinska fältet. Han är känd av alla forskare i medicin världen över för sina metoder att mäta påverkan på arvsanlagen och cancerogenitet. Han var också tidigt ute med en metodik för att mäta skador av fria radikaler. Nyligen har Bruce Ames publicerat ett arbete där han visar att för låga nivåer av essentiella näringsämnen ökar risken för svåra sjukdomar som cancer och åderförkalkning. Det handlar om potentiella skador på arvsmassan, och Bruce Ames menar att [för låga nivåer av essentiella näringsämnen] spelar en tusenfalt större roll för befolkningen än den samlade effekten av alla bekämpningsmedel och tungmetaller. Han rekommenderar därför kosttillskott till hela befolkningen och hävdar att detta skulle vara oerhört kostnadseffektivt, dvs. ge en kraftig sänkning av sjukligheten till en låg kostnad.”

*Bruce Ames är professor i biokemi och molekylärbiologi vid University of California, Berkeley, USA och är även så kallad Senior Scientist vid Children's Hospital Oakland Research Institute. Han är även medlem av det prestigefulla National Academy of Science i USA. Bruce Ames har dessutom erhållit U.S. National Medal of Science samt att hans över 450 vetenskapliga publikationer har resulterat i han varit nummer 23 i listan över de hundra mest citerade forskarna i världen (alla vetenskaper inkluderat) i över en tioårsperiod.

Studier har visat att vitaminer inte ger någon effekt eller till och med kan vara skadliga? 

Det stämmer. Oxford University genomförde en långtidsstudie på otroliga 20000 personer vilken visade på inga substantiella effekter av C- och E-vitaminer samt betakaroten. Däremot kunde man påvisa goda effekter av mat med samma vitaminer. Det finns även studier som visat på att vitaminer och mineraler i stora doser kan vara skadliga men att mat med samma vitamin- och mineralinnehåll är bra för hälsan. Emellertid, och detta är det viktiga i sammanhanget, är alla dessa studier baserade på syntetiska vitaminer och mineraler. De skiljer sig helt från wholefood-baserade vitaminer och mineraler som alltså kommer från mat och därmed innehåller alla de nyttiga ämnen som finns i hel, icke-processad mat och som studierna visat är bra för hälsan. Exempelvis kan betakaroten i sin syntetiska variant vara ett isolerat ämne av acetylengas vilket inte är speciellt bra för hälsan. Naturligt betakaroten däremot förekommer aldrig helt isolerat utan alltid tillsammans med andra karotener och xantofyller (gult pigment) som ingår i en familj som kallas karotenoider. Exempelvis, finns det i en morot eller en tomat förutom betakaroten, även alfakaroten, cantozantheen, gammakaroten, omegakaroten bland andra. Om du tar isolerat betakaroten minskar den samverkan som medlemmarna i karotenoidfamiljen har. De studier som visat på ökad risk för lungcancer vid intag av betakaroten är baserade på isolerat syntetiskt framställt betakaroten, inte på ett Whole Food betakaroten-komplex som istället skyddar lungorna.

Räcker det inte med det D-vitamin jag får via solen?

Det krävs inte mycket UV-strålning för att kroppen ska få tillräckligt med D-vitamin. För en ljushyad person räcker 10–15 minuter i sommarsol på ansikte och armar för att täcka den nuvarande fastställda nivån av dagsbehovet D-vitamin: 7,5-10 mikrogram beroende på ålder samt ett antal andra faktorer. Emellertid pågår det en diskussion om D-vitaminnivåerna där vissa forskare menar att dagens rekommendationer bör ökas drastiskt och istället ligga omkring 20 mikrogram per dag. Det finns även forskning som pekar på att barn behöver 2000 IU (50 mikrogram) D-vitamin per dag [1]. Det är omöjligt att få tillräckligt med D-vitamin från solen under vintermånaderna. D-vitaminet måste då komma från kosten eller tillskott. Professor Carsten Geisler vid Köpenhamns Universitet som forskar på D-vitamin sade nyligen: "Vi vet ännu inte vad den optimala koncentrationen av D-vitamin i blodet är - alltså vilken mängd som behövs för att skydda oss maximalt mot infektioner och sjukdomar, men även friska personer kan ha nytta av ett förebyggande D-vitamintillskott." På sommaren ger 20 minuters vistelse  motsvarande 250 mikrogram (10000 IU) D-vitamin.

Joyce Maalouf, Mona Nabulsi, Reinhold Vieth, Samantha Kimball, Rola El-Rassi, Ziyad Mahfoud, and Ghada El-Hajj Fuleihan.  Short term and long term safety of weekly high dose vitamin D3 supplementation in school children. J. Clin. Endocrinol. Metab.  2008 April 
American University of Beirut-Medical Center, Lebanon 
 

Fördjupning & forskning

D-vitamin skyddar hjärtat

Robert Simpson, Peter Mancuso, Ayesha Rahman, Stephen D. Hershey, Loredana Dandu, and Karl A. Nibbelink.. Vitamin D: New Way To Treat Heart Failure? Journal of Cardiovascular Pharmacology  2008 July 
University of Michigan

D-vitaminbrist ökar risk för bröstcancer

Abbas S, Chang-Claude J, Linseisen J. Plasma 25-hydroxyvitamin D and premenopausal breast cancer risk in a German case-control study. Int J Cancer.   2008 October  124(1):250-255.
Division of Cancer Epidemiology, German Cancer Research Center, Heidelberg, Germany.

Typ-1 diabetes associerat med D-vitaminbrist

Lori Laffel, et al. Overall health in youth with type 1 diabetes. The Journal of Pediatrics  2009 January 
Joslin Diabetes Center. Studien var bekostad av the National Institutes of Health, the Charles H. Hood Foundation och ett Pediatric Fellowship Grant from Eli Lilly and Company.
  

D-vitamin kan minska hudinfektioner

Richard Gallo, et al. Oral vitamin D may help prevent some skin infections. Journal of Allergy & Clinical Immunology  2008 October 
University of California, San Diego School of Medicine.

D-vitamin reglerar mer än 200 olika gener direkt eller indirekt som är viktiga för hälsan

Holick MF. The vitamin D deficiency pandemic and consequences for nonskeletal health: Mechanisms of action. Mol Aspects Med.   2008 September  Epub ahead of print.
Department of Medicine, Section of Endocrinology, Nutrition, and Diabetes, Vitamin D, Skin and Bone Research Laboratory, Boston University Medical Center, Boston, MA, United States.

 

Write Your Own Review
Du recenserar:Vitamin D3 2000 IU
Betyg