Allt du behöver veta om selen

Lästid: 2– 3 min
Allt du behöver veta om selen

Selen är ett spårämne som spelar en avgörande roll i vår hälsa, även om det ofta får mindre uppmärksamhet än andra näringsämnen. I denna artikel kommer vi att utforska vad selen är, dess funktioner i kroppen, varför det är viktigt för vår hälsa, symtom på selenbrist, den rekommenderade dagliga dosen och risken för överdosering.

Vad är selen?

Selen är ett spårämne eller spårmineral som finns naturligt i vissa livsmedel och jorden. Det är en viktig komponent i flera enzymer och proteiner i kroppen.

Vad gör selen?

Selen har flera viktiga funktioner i kroppen, inklusive:

  • Antioxidantförsvar: Selen bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Selen är en del av enzymet glutationperoxidas, som hjälper till att bekämpa skadliga fria radikaler och skydda cellerna från oxidativ skada.
  • Sköldkörtelhälsa: Selen bidrar till normal sköldkörtelfunktion. Selen spelar en roll i omvandlingen av sköldkörtelhormoner från inaktivt till aktivt tillstånd och stöder därmed sköldkörtelfunktionen.
  • Immunsystem: Selen bidrar till immunsystemets normala funktion. Det är viktigt för att bibehålla en frisk och stark immunfunktion.
  • Hår och naglar: Selen bidrar till att bibehålla normalt hår och normala naglar.
  • Produktion av spermier. Selen bidrar till normal spermatogenes. Det är den biologiska process genom vilken spermier produceras och mognar.

Varför behöver vi selen?

Selen är nödvändigt för flera aspekter av vår hälsa. Selen förebygger sjukdomar och bidrar till hud- och hårhälsa. Det är även viktigt för sköldkörteln och för att motverka fria radikaler. Sverige har tyvärr selenfattiga jordar så svenska livsmedel innehåller jämförelsevis lägre halter av selen än motsvarande livsmedel odlade i selenrika jordar.

Hur mycket selen behöver jag per dag?

Den rekommenderade dagliga mängden selen varierar beroende på ålder, kön och livsstil. Här är några riktlinjer:

Män 14 år och äldre: 55 mikrogram
Kvinnor 14 år och äldre: 55 mikrogram
Gravida: 60 mikrogram
Ammande: 60 mikrogram

Kan man överdosera selen?

Selen går att överdosera, även om det är mycket ovanligt. UL-värdet (Upper Level eller Tolerable Upper Intake Level) är en term som används inom näringsvetenskap för att ange den högsta dagliga mängd av ett näringsämne som kan konsumeras utan att riskera negativa hälsoeffekter. UL-värdet fastställs av expertpaneler som utvärderar den tillgängliga vetenskapliga forskningen om näringsämnen och deras potentiella risker. De tar hänsyn till alla kända källor för näringsämnet, inklusive kost, kosttillskott och, i vissa fall, berikade livsmedel. UL-värdet för selen är 200 mikrogram selen per dag från kosttillskott enligt CRN.

Källor & Referenser

Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/selen

Mehdi Y, Hornick JL, Istasse L, Dufrasne I. Molecules. 2013 Mar PMCID: PMC6270138.

Författare & granskare