Artiklar & fakta

Fruktos – lagom är bäst

Att frukt är hälsosamt är det ingen som betvivlar men finns det en gräns för hur mycket fruktos vi klarar av och har intåget av tillsatt fruktos (fruktsocker) som sötningsmedel på marknaden förändrat spelreglerna för vår lever som är det enda organ i kroppen som kan ta upp, omvandla och bryta ner fruktos? Studier visar att de långsiktiga effekterna av för stort intag av fruktos är förändrade hormonnivåer, insulinresistens, diabetes typ 2, övervikt, hjärtkärlsjukdomar och förändrade markörer för leverskador.

Läs mer

Frukt, grönt, probiotika, fiskolja och astma

Ny studie visar att kombinationen av frukter, grönsaker, probiotika och fiskolja kan förbättra astmasymptom. Studien som publicerades i prestigefulla British Journal of Nutrition i december numret år 2012 är en randomiserad dubbelblind placebokontrollerad studie, det vill säga den absolut högsta klass av studie finns. Forskarna skriver att kosten kan vara en av nyckelkomponenterna i den ökade förekomsten av astma.

Läs mer

Folat/Folsyra viktigt för immunförsvaret

Studier visar att folat/folsyra är mycket viktigt för ett välfungerande immunförsvar. Forskarna skriver att brist på folat kan reducera resistens mot infektioner genom att T-cellernas respons på en skadlig mikroorganism förändras. En annan studie visar att personer med brist på folsyra/folat har minskad fagocytos, den process varmed immunförsvaret bokstavligen äter upp främmande och skadliga celler som elakartade bakterier.

Läs mer

Fakta och Myter – Vitamin B12

Det florerar en del rykten på internet om att man inte kan ta upp Vitamin B12 via kosttillskott eller att man kan få i sig b12 vitamin via Spirulina. Inget av dessa påståenden stämmer men innan vi går vidare och reder ut dessa felaktigheter ska vi först titta lite på Vitamin B12 i allmänhet.

Läs mer

Endometrios

Forskning pekar på att mat som är rik på C-vitamin, E-vitamin och B-vitaminerna har positiv effekt på endometrios. Studier på råttor pekar på att D-vitamin förbättrar endometrios. Studier visar att antioxidanter minskar kronisk smärta och inflammationsmarkörer hos kvinnor som lider av endometrios.

Läs mer

Diabetes och zink

55 vuxna (genomsnittsålder 44 år) med prediabetes fick antigen placebo eller tillskott av 30 mg zink per dag. De som fick tillskott av zink uppvisade signifikanta förbättringar gällande betacellernas* funktion, insulinresistens samt insulinkänslighet. Forskarna skriver att zink är viktigt för betacellernas funktion och för balans av blodsocker.

Läs mer

Depression - utmattade binjurar?

Dina binjurar har två primära funktioner: De sätter igång din kropp från sömn till aktivitet på morgonen och de hanterar all den stress som dina vardagliga aktiviteter ger upphov till. Kortisol är det huvudsakliga hormon som utsöndras av binjurebarken. Binjuremärgen däremot, utsöndrar i huvudsak adrenalin. Adrenalin är ansvarigt för känslor omfattande kamp, flykt, rädsla, oro bland annat. När man talar om utmattade binjurar syftar man dock på binjurebarken och kortisolproduktion. Den här artikeln ska handla om kortisol.

Läs mer

D-vitaminbrist och torra ögon

Forskning visar att D-vitaminbrist kan ligga bakom torra ögon även kallat Keratoconjunctivitis sicca (KCS) eller dry eye syndrome (DES). KCS innebär att tårfilmen inte fungerar riktigt som den ska vilket leder till kroniskt torra ögon. 

Läs mer

D-vitaminbrist hos för tidigt födda

Studie visar att D-vitaminbrist är vanligt hos för tidigt födda barn. Fostret erhåller all D-vitamin via modern men om modern lider av D-vitamin kommer fostret och även den nyfödda att lida av D-vitaminbrist.

Läs mer

Soja – inte att rekommendera

Soja har länge kommunicerats ut som ett hälsolivsmedel och speciellt vegetarianer har använt soja som proteinkälla. Även en del modersmjölksersättningsprodukter innehåller soja- protein. Är soja verkligen det hälsolivsmedel som det påstås?

Läs mer

Avgiftning/Detox – Hur fungerar det?

Din kropp avgiftar sig dagligen så länge den är i gott skick. Ibland uppstår emellertid problem och mer gift kommer in i kroppen än vad kroppen kan få ut. Gifter kan komma från samt förvärras av cellulärt avfall, föroreningar, magobalanser, stress, dålig kost, sjukdomar, skador, olyckor, receptbelagda läkemedel, rökning, överanvändning av alkohol, droger, sömnbrist, etc.

Läs mer

CoQ10 – mer än bara anti-aging

CoQ10 lanserades redan på 1970-talet som det första anti-aging-mirakeltillskottet. Fram till idag har det forskats oerhört mycket på CoQ10 och nu vet man att CoQ10 spelar en viktig roll för energiproduktion i cellens mitokondrier tillsammans med B-vitaminerna och magnesium bland annat.

Läs mer

CoQ10 – Åldras långsamt

Är CoenzymQ10 framtidens supertillskott? Flertalet nya studier pekar på att CoQ10 i alla fall är en viktig ingrediens i ett hälsosamt liv och kan förhindra en del åldersrelaterade sjukdomar.

Läs mer

Astaxantin bra för lunghälsan

De absolut flesta tar astaxanthin för att få en slät, mjuk och vacker hud men en ny studie visar att astaxanthin även hjälper att förebygga vävnadsskador i lungorna.

Läs mer

Arabinogalaktaner, enzymer och quercetin

Precis i början av en förkylning eller vid en begynnande feber är det inte ovanligt med tillskott av Echinacea (röd solhatt), vilket är ett preparat från växtsläktet Läkerudbeckia. Dock kan man reagera allergiskt mot Echinacea om man reagerar mot korgblommiga växter.

Läs mer