Selen – viktigt för mer än bara sköldkörteln

Selen – viktigt för mer än bara sköldkörteln

Selen är ett grundämne som är oerhört viktigt är oerhört viktigt för hälsan. Dock har vi i Sverige selenfattiga jordar och de flesta svenskar kommer tyvärr inte upp i det rekommenderade intaget.

Selen – månmineralet

Selen är ett grundämne som vi bland annat behöver för friska leder och muskler, ett gott immunförsvar och normal fortplantningsförmåga. Det upptäcktes år 1817 av den svenska kemisten Jacob Berzelius och uppkallades efter det grekiska ordet för måne, selene. Anledningen var att selen liknar ett annat grundämne som Berzelius också upptäckt och som han uppkallat efter jorden, tellur.

Det tog dock lång tid innan man förstod att selen spelar en avgörande roll för vår hälsa. I slutet av 1950-talet märkte forskaren Klaus Schwarz att hans labbråttor drabbades av leversjukdom när de utfodrades med en viss typ av jäst. När han bytte ut den mot bryggerijäst, upphörde leverbesvären. Den felande länken visade sig vara spårämnet selen som bara fanns i bryggerijästen.  

Växtvärk kan bero på selenbrist

Fyndet ledde till att selen klassades som ett livsnödvändigt ämne för djur, och till slut även för människor, år 1979. I dag vet vi att selen finns i alla våra celler och är kritiskt för ett flertal kroppsfunktioner, däribland cellernas energiproduktion – inklusive i muskelcellerna och inte minst hjärtats celler som kräver mycket energi. Studier har visat att selen i kombination med coenzym Q10 förbättrar hjärtfunktionen och ökar livskvaliteten hos personer med hjärtbesvär.

Muskelsymtom som vadkramper, rastlösa ben och växtvärk kan i vissa fall vara tecken på selenbrist. Enligt en studie som utfördes av svenska barnläkare förbättrades svåra besvär med växtvärk betydligt när barnen fick äta selentillskott. Man bör dock få bekräftat av läkare att besvären beror på selenbrist innan man tar större doser, vilket särskilt gäller barn.

Selen – oorganisk och organisk form

Selen förekommer i både oorganisk och organisk form. Oorganiskt selenit och selenat finns i marken och tas upp av växter som omvandlar dem till organiskt selencystein och selenmetionin. Den oorganiska formen har elektrisk ledningsförmåga och används därför i elektronikindustrin, men också till framställning av pigment och glasfärger och i fotoreceptorer.

En kraftfull antioxidant

Selen ingår i så kallade selenproteiner som i många fall fungerar som kraftfulla antioxidanter. De skyddar mot oxidativ stress och de många cellskador som den kan ge upphov till. Dessutom samverkar de med andra antioxidantämnen, framför allt coenzym Q10 och E-vitamin. Selen stärker E-vitaminets antioxidanteffekt men har själv omkring tusen gånger större antioxidantaktivitet än E-vitamin. Utan Q10 kan dock kroppen inte tillgodogöra sig selen.

Selenproteinerna hjälper också kroppen att göra sig av med gifter som arsenik, kadmium och kvicksilver och ser till att immunförsvaret fungerar som det ska. De behövs även för normal spermieproduktion hos män och för att sköldkörteln ska fungera normalt. Utan selen kan sköldkörtelhormonet tyroxin inte omvandlas till den aktiva formen trijodtyronin. Brist på selen kan alltså ge samma symtom som brist på jod, som också behövs för sköldkörtelns funktion

Svenska jordar är selenfattiga

Dessvärre är fördelningen av selen väldigt ojämn över världen. I vissa områden, bland annat i Nordamerika, finns det större mängder, medan länder som Sverige, Finland och flera andra nordeuropeiska länder har brist på selen i marken.

I Finland och Nya Zeeland kringgår man problemet genom att tillsätta selen i konstgödseln. Detta kräver dock enorma mängder av mineralet, som redan börjar bli en bristvara eftersom det också används inom elektronikindustrin och på grund av klimatförändringar och moderna jordbruksmetoder. En bättre lösning är därför att tillsätta selen i djurens foder, vilket vi gör i Sverige, och att ta selen som kosttillskott.

Vårt intag är inte optimalt

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna behöver kvinnor 50 mikrogram selen per dag medan män, gravida och ammande behöver 60 mikrogram. Livsmedelsverket skriver att vuxna svenskar får i sig omkring 40–50 mikrogram selen per dag. De bästa källorna i kosten är nötkött, fågel, ägg, vitlök, linser och paranötter. En normalstor paranöt kan innehålla upp till 95 mikrogram selen. Innehållet påverkas dock av förekomsten av selen i marken där växterna odlas (inklusive djurfoder), men även av bearbetning och tillagning.

– De flesta svenskar kommer inte upp i det rekommenderade intaget, men det är ett långt spann från optimalt intag till brist. Vi ser inga bristsymtom hos befolkningen, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket, till GöteborgsPosten.

Läkaren Mikael Björnstedt som forskar om selen och sjukdomar som cancer och hjärt-kärlbesvär menar att det är få svenskar som lider akut brist på selen, men att vårt intag inte är optimalt. Själv äter han tillskott och konstaterar att ett intag på mindre än 20 mikrogram om dagen kan leda till hjärtmuskelsjukdom.

Att äta för mycket selen är emellertid ingenting att rekommendera, eftersom det kan leda till förgiftning. I Norden ligger den övre gränsen för selen på 300 mikrogram om dagen, och 400 mikrogram i USA. Flera studier på människor har visat att intag upp till 800 mikrogram per dag inte ger några förgiftningssymtom, men i selenrika områden i Kina där intaget motsvarar 850 mikrogram per dag har invånarna uppvisat problem med sköra naglar, diarré och andra tarmbesvär, hudutslag, ”vitlöksandedräkt” och mentala problem som trötthet och irritabilitet.

Ökad livslängd med optimala selennivåer

Enligt en nioårig studie av äldre fransmän hade deltagarna med optimala selennivåer – varken för höga eller för låga – vid studiens start större sannolikhet att vara i livet i slutet av studien. Risken att dö under studietiden var 54 procent högre hos deltagarna med lägst selenhalt, särskilt om de hade cancer. Då var risken 79 procent högre. Ett liknande resultat sågs i en undersökning av 14 000 amerikaner där de som hade upp till 130 ng/ml (1,65 μmol/l) selen i blodet levde längst. Vid högre nivåer ökade dödligheten igen.

Ett annat exempel på selenets betydelse för lång livslängd kommer från en kinesisk studie av 208 individer över hundra år och 238 mellan nittio och hundra år. Forskarna fann att de allra äldsta hade högst nivåer av selen och andra mineraler som zink.

Det bästa sättet att få i sig selen är genom maten, men eftersom den inte alltid innehåller tillräckligt – särskilt om man äter strikt vegetariskt och inte inkluderar paranötter i kosten – kan det vara lämpligt att ta ett tillskott med 50–100 mikrogram selen per dag. Matbaserade tillskott som innehåller de organiska formerna av selen är bäst, eftersom kroppen tar upp dem så gott som fullständigt, medan det är svårare att ta upp oorganiskt selen.

Referenser

Alehagen U, Aaseth J, Alexander J, Johansson P. Still reduced cardiovascular mortality 12 years after supplementation with selenium and coenzyme Q10 for four years: A validation of previous 10-year follow-up results of a prospective randomized double-blind placebo-controlled trial in elderly. PLoS One. 2018 Apr 11;13(4):e0193120. 

Johansson P, Dahlström Ö, Dahlström U, Alehagen U. Improved Health-Related Quality of Life, and More Days out of Hospital with Supplementation with Selenium and Coenzyme Q10 Combined. Results from a Double Blind, Placebo-Controlled Prospective Study.  J Nutr Health Aging. 2015 Nov;19(9):870-7.

Jan Ulfberg. Treatment with selenium in restless legs syndrome. Journal of Neuroscience and Neuropharmacology.  

Margareta Brahme-Isgren, Lars Stenhammar. Muskelsymtom vanliga vid selenbrist. 2007-01-24 nummer 4.

Adv Nutr. 2018 Nov 1;9(6):833-848. doi: 10.1093/advances/nmy057.

The Effect of Nutrients and Dietary Supplements on Sperm Quality Parameters: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials.

Salas-Huetos A, Rosique-Esteban N, Becerra-Tomás N, Vizmanos B, Bulló M, Salas-Salvadó J. The Effect of Nutrients and Dietary Supplements on Sperm Quality Parameters: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. Adv Nutr. 2018 Nov 1;9(6):833-848.

Jones GD, Droz B, Greve P, Gottschalk P, Poffet D, McGrath SP, Seneviratne SI, Smith P, Winkel LH7. Selenium deficiency risk predicted to increase under future climate change. Proc Natl Acad Sci U S A. 2017 Mar 14;114(11):2848-2853.

Livsmedelsverket. Start / Livsmedel & innehåll / Näringsämnen / Salt och mineraler / Selen.

United States Department of Agriculture. Agricultural Research Service. National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release. National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release. Full Report (All Nutrients):  12078, Nuts, brazilnuts, dried, unblanched.

Maria Backman. Selen kan hjälpa mot cancer. GöteborgsPosten. 19 jan, 2014.

National Institutes of Health. Health Professional. Fact Sheet for Health Professionals. Selenium.

Anna Haug, Robin D. Graham, Olav A. Christophersen,3 and Graham H. Lyons2Microb Ecol Health Dis. 2007 Dec; 19(4): 209–228. Published online 2007 Nov 27. doi: 10.1080/08910600701698986 PMCID: PMC2556185 PMID: 18833333 How to use the world's scarce selenium resources efficiently to increase the selenium concentration in food

Rayman MP. The use of high-selenium yeast to raise selenium status: how does it measure up? Br J Nutr. 2004 Oct;92(4):557-73.

Akbaraly NT, Arnaud J, Hininger-Favier I, Gourlet V, Roussel AM, Berr. Selenium and mortality in the elderly: results from the EVA study C.Clin Chem. 2005 Nov;51(11):2117-23.

Bleys J, Navas-Acien A, Guallar E. Serum selenium levels and all-cause, cancer, and cardiovascular mortality among US adults. Arch Intern Med. 2008 Feb 25;168(4):404-10.

Xu JW, Shi XM, Yin ZX, Liu YZ, Zhai Y, Zeng Y. Investigation and analysis of plasma trace elements of oldest elderly in longevity areas in China. Zhonghua Yu Fang Yi Xue Za Zhi. 2010 Feb;44(2):119-22.