Artiklar & fakta

Starkare skelett med K-vitamin

Starkare skelett med K-vitamin

Lästid: 3-4 min

Benskörhet är ett vanligt problem bland kvinnor efter klimakteriet. I Sverige inträffar omkring 70 000 frakturer om året som beror på benskörhet – framför allt i handled, överarm, höft eller kotor. Ofta är det inte förrän ett benbrott har skett som problemet med för poröst skelett upptäcks.

Läs mer

Solskenshistoria: SIBO, Dysbio-GI

Solskenshistoria: SIBO, Dysbio-GI

Vi fick en solskenshistoria från en av våra kunder som vi fick dela med oss av: "Jag har tagit Dysbio-GI i snart en månad=en burk och jag må säga att min mage mår mycket bättre. Har varit i Asien (Kina och Vietnam) mycket i början av året och tror jag drog på mig några illasinnade varelser i min mage/tarm då. Jag trodde att jag hade fått IBS för jag mådde så dåligt och min mage uppförde sig väldigt konstigt, men nu känns det bra."


Läs mer

Solskenshistoria: Ovärderlig hjälp med att balansera tillskotten

Solskenshistoria: Ovärderlig hjälp med att balansera tillskotten

Vi fick en solskenshistoria från en av våra kunder som vi fick dela med oss av: "Hej Greatlife! På grund av mitt brinnande engagemang för miljöfrågor levde jag under ett antal år på en kost som baserades på endast svenska råvaror, framförallt sådant som jag själv odlat på min kolonilott. Andra livsmedel såsom kött, ägg, mjölk, rapsolja och spannmål köpte jag från bönder inom cirka tio mils omkrets från staden. Fisk åt jag sällan och ej heller några andra frukter än äpplen och ibland päron."

Läs mer

Hur vet jag om ett kosttillskott är bra eller inte?

Hur vet jag om ett kosttillskott är bra eller inte?

Lästid: 5–6 min

Det finns en uppsjö av olika kosttillskott på marknaden och det kommer hela tiden fler och fler. Dessvärre går det inte att bedöma kvaliteten endast utifrån etikettens utseende eller marknadsföringsmaterialet. De kan vara fantastiskt tilltalande och välgjorda men det säger inget om kvaliteten på vad som faktiskt finns i burken. Man måste läsa det finstilta och syna varje ingrediens, ta reda på tillverkningsmetod och framförallt se varifrån råvarorna kommer för att kunna bedöma ett kosttillskott. Det är emellertid inte en lätt uppgift men greatlife.se guidar dig och beskriver vad du ska titta efter nästa gång du väljer ett kosttillskott. Det finns två viktiga utgångspunkter som du bör ha med dig när du läser den här artikeln:

Läs mer

Behövs kosttillskott?

Behövs kosttillskott?

Lästid: 8-10 min

Det är vanligt att man får höra att kosttillskott inte behövs, punkt. Kosttillskott kommer aldrig att ersätta varierad kost men att säga att ”Om du äter allsidigt behöver du inte kosttillskott” är mycket förenklat. 

Läs mer

Studie om kosttillskott och graviditet

Studie om kosttillskott och graviditet

Lästid: 2–3 min

Ny studie visar att kosttillskott av DHA (omega-3 fettsyra som finns i fiskolja), D-vitamin, folsyra (folat) och jod påverkar fostret positivt hos den gravida kvinnan. 

Läs mer

Ja eller nej till soja?

Ja eller nej till soja?

Lästid: 4–5 min

Svaret beror på vilken soja du väljer: den processade sojakorven eller den traditionellt tillagade misosoppan av fermenterade, ekologiska sojabönor. Det isolerade sojaproteinet i många vegetariska färdigrätter som korvar, burgare och nuggets är faktiskt något av det mest processade och ohälsamma du kan äta.

Läs mer

Infertilitet och CoQ10

Infertilitet och CoQ10

Lästid: 1–2 min

Spermier är extremt känsliga för oxidativ stress som orsakas av en obalans mellan fria radikalsystem och antioxidantsystem i mannens reproduktionsorgan. 

Läs mer

Hållbarhet probiotika – Flora & MegaFlora

Hållbarhet probiotika – Flora & MegaFlora

Lästid: 2–3 min

Värme och fukt påverkar probiotiska bakterierstammar i olika utsträckning. Vissa stammar kan bli instabila över tid om de förvaras för lång tid i den varm och fuktig miljö. Några bakteriestammar i Flora från Innate Response och MegaFlora från MegaFood mår bättre av förvaras i en torr och kall miljö. 

Läs mer

Är mättat fett farligt?

Är mättat fett farligt?

Lästid: 4–5 min

Det är inte mättat fett eller kolesterol som är orsaken till olika hälsobesvär utan snarare ett antal faktorer i den moderna västerländska dieten: överdriven konsumtion av vegetabiliska enkel- men framförallt fleromättade fettsyror, härdade fetter, transfettsyror, raffinerade kolhydrater och tillsatt fruktsocker i kombination med mineralbrister (framförallt magnesium och jod) vitaminbrister (framförallt C-vitamin), brister på antioxidanter (framförallt selen och E-vitamin) och brist på antimikrobiella fettsyror som finns i mättat fett. 

Läs mer

Tarmflora och stress

Tarmflora och stress

Lästid: 1–2 min

Studier tyder på att tarmfloran påverkar även hjärnans funktion inklusive dess förmåga att hantera stress. Forskning bekräftar sambandet mellan tarmflora och stress. 

Läs mer

Riktiga wholefood- och rawfoodkosttillskott, finns det?

Riktiga wholefood- och rawfoodkosttillskott, finns det?

Lästid: 8-10 min

Alla kosttillskott, oavsett om de är syntetiska isolerade eller whole food, har någon form syntetisk isolerad vitamin eller mineral med i tillverkningsprocessen. Emellertid är det stor skillnad på huruvida den syntetiska vitaminen eller mineralet är startingrediens eller om det är slutingrediens.

Läs mer

Quercetin – allergikerns vän?

Quercetin – allergikerns vän?

Lästid: 2–3 min

Quercetin, en flavonoid som tillhör undergruppen flavonoler, är ett naturligt gult färgämne som förekommer i många växter. Den har visat sig ha flera betydande hälsoegenskaper. Studier pekar på att quercetin bland annat kan underlätta vid vanliga förkylningar, allergibesvär men även vid besvär med lungorna. Quercetin finns i frukt, bär och grönsaker.

Läs mer

Probiotika kan reducera pollenallergisymptom

Probiotika kan reducera pollenallergisymptom

Lästid: 1–2 min

En ny randomiserad dubbelblindstudie genomförd i juni år 2012. Visade att barn med pollenallergi som fick Lactobacillus Salivarius, en probiotisk bakteriestam som finns i alla Innate Response Flora-produkter, i tolv veckor hade färre symptom relaterat till pollenallergi och dessutom kunde reducera sina allergimediciner i jämförelse med barn som inte fick probiotikastammen.

Läs mer

Motverkar Coenzym Q10 depression?

Motverkar Coenzym Q10 depression?

Lästid: 1–2 min
Forskare gav råttor som stressats tillskott av CoQ10 under tre veckor vilket resulterade i signifikanta antideppressiva effekter. Dessutom visade det sig att tillskott av CoQ10 skyddade hippocampus mot oxidering och DNA-skada. 

Läs mer

Kronisk tinnitus och vitamin B12

Kronisk tinnitus och vitamin B12

Lästid: 1–2 min

Så kallad äkta tinnitus är ett hörselrelaterad ”fantomljud” som troligtvis kommer av en trigger av något slag i hörselsnäckan eller hjärnstammen.

Läs mer

Kosttillskott vid nedstämdhet och stress

Kosttillskott vid nedstämdhet och stress

Lästid: 2–3 min

Stress är en multifaktoriell fråga som normalt behöver adresseras på flera plan. Först och främst bör man givetvis identifiera det som stressar och försöka reducera eller eliminera det. 

Läs mer

Sköldkörteln under höst och vår

Sköldkörteln under höst och vår

Lästid: 2–3 min

Under hösten (och våren) när temperaturen skiftar får sköldkörteln arbeta hårt och personer med sköldkörtelbesvär kan uppleva humörsvängningar och energibrist under några veckor under dessa perioder.

Läs mer

Besvär med sköldkörteln och sköldkörtelhormoner

Besvär med sköldkörteln och sköldkörtelhormoner

Lästid: 6-7 min

Sköldkörteln eller Glandula Thyroidea som den heter på latin är en hormonproducerande körtel som är placerad på halsen precis under struphuvudet. Sköldkörtelhormonerna påverkar flera viktiga funktioner i kroppen som exempelvis ämnesomsättningen, kroppen värmeproduktion och kalciumomsättningen. Om sköldkörteln producerar för lite hormoner uppstår ett tillstånd som kallas hypotyreos och om den producerar för mycket hormoner uppstår hypertyreos. Läs mer om vad man kan göra för att stötta sköldkörteln.

Läs mer