Facebook Pixel

6 enkla tips för hjärta, blodkärl och blodtryck

6 enkla tips för hjärta, blodkärl och blodtryck

Hjärtat – världens viktigaste pump

Hjärtat är ett muskulärt hålformigt organ med två förmak och två kammare. Hjärtats funktion är att fungera som pump i hjärt-och kärlsystemet. Hjärtat är fantastiskt, det pumpar runt fem liter blod på fem minuter och på en timme kommer det att ha pumpat runt 300 liter blod med hjälp av cirka 4200 hjärtslag. Med andra pumpar hjärtat cirka 100 000 slag per dag, år ut och år in.

Blodkärl förser alla organ med blod. Artärer för syrerikt och näringsrikt blod till olika vävnader och venerna för syrefattigt och näringsfattigt blod tillbaka till hjärtat. C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning vilket i sin tur har mycket stor betydelse för blodkärlens normala funktion. Brist på C-vitamin kan alltså försämra blodkärlens hälsa. Kärlproblem kan vara begynnelsen till svårare hjärt- och kärlbesvär och ska tas på allvar och givetvis kontrolleras av sjukvården.

Läs våra konkreta tips på hur du kan stötta hjärtat, blodkärlen och få ett optimalt blodtryck.

6 enkla tips för hjärta, blodkärl och blodtryck

  1. Undvik högt blodsocker och insulinresistens som är bland det värsta du kan ha om du lider av högt blodtryck eller besvär med hjärta och kärl. Högt blodsocker och insulinresistens minskas bäst genom att undvika snabba kolhydrater, sädesslag, läsk, fruktjuicer, socker och agavesirap. Ät en proteinrik frukost och ät dina kolhydrater framförallt efter ditt träningspasset.
  2. Ät fet fisk som innehåller omega-3 regelbundet, men ät fisk långt ner i näringskedjan och fisk som är kända för att inte innehålla tungmetaller eller andra gifter. Avstå från odlad lax. Redan 2011 skrev världens ledande fiskexperter att man ska dra ner på tonfisk och lax och istället äta sardiner och sill om man vill rädda världens fiskebestånd. De genomförde den mest omfattande analys som någonsin genomförts gällande världens olika fiskbestånd. Vi rekommenderar sardiner och makrill på glasburk i ekologisk olivolja från Ortiz. Du finner dem här.
  3. Ät rödbetor. De innehåller mycket nitrat som omvandlas till nitrit av baktierefloran munhålan till nitrit. När nitrit i saliven sväljs omvandlas den sedan till kväveoxid i bland annat magsäcken. Kväveoxid har en kärlvidgande och blodtryckssänkande effekt. För att du ska kunna bilda nitrit krävs dock att man inte har brist på mineralen zink. För mycket nitrat och nitrit är dock inte att rekommendera. Inkludera rödbetor i kosten men undvik livsmedel med tillsatt nitrat eller nitrit: E 249 (kaliumnitrit), E 250 (natriumnitrit), E 251 (natriumnitrat) och E 252 (kaliumnitrat). Daily Energy från MegaFood innehåller icke-besprutad rödbeta.
  4. Drick grönt te. Forskning visar att regelbundet intag av grönt te minskar risken för högt blodtryck signifikant. Daily Energy från MegaFood innehåller icke-besprutat grönt te.
  5. Rör på dig regelbundet. Forskning visar att regelbunden fysisk aktivitet minskar risken för övervikt, minskar insulinresistens och minskar blodtrycket. Försök sprida ut 150– 300 minuters fysisk aktivitet per vecka uppdelat på raska promenader, styrketräning och lätt högintensiv träning.
  6. Ha inte näringsbrist. Följande vitaminer och mineraler påverkar blodet, blodkärlen och hjärtat i positiv inriktning. Du finner alla här.

    – Tiamin (Vitamin B1) bidrar till normal hjärtfunktion.
    – Riboflavin (Vitamin B2) bidrar till att bibehålla normala röda blodkroppar
    – Pyridoxin (Vitamin B6) bidrar till normal bildning av röda blodkroppar.
    – Kobalamin (Vitamin B12) bidrar till normal bildning av röda blodkroppar
    – Folat bidrar till normal blodbildning
    – Järn bidrar till normal bildning av röda blodkroppar och hemoglobin
    – EPA och DHA som finns i Eskimo-3 bidrar till hjärtats normala funktion.
    – C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning vilket i sin tur har mycket stor betydelse för blodkärlens normala funktion.
    – Vitamin K2 tillsammans med D-vitamin är viktiga för att kalcium slutligen hamnar i skelettet och inte i artärerna. För mycket kalcium i artärerna kan leda till förkalkade kärl vilket ökar risken för högt blodtryck och besvär med hjärtat.
    – Coenzym Q10 (CoQ10). Forskning visar att dagligt intag av CoQ10 tillsammans med selen signifikant kan minska risken att dö i hjärt- och kärlsjukdomar, upp emot 50 %. Dosen var 200 mg CoQ10 och 200 μg selen per dag i fyra års tid.

Vill du optimera hjärtats funktion, kärlens hälsa och ditt blodtryck, följ råden ovan och fyll med produkterna som nämns ovan. Du hittar alla produkterna här.

Egenvårdsprotokoll

Våra egenvårdsprotokoll ska inte användas för att ställa diagnos, behandla eller bota sjukdomar. Våra egenvårdsprotokoll är råd och tips för egenvård som inte ersätter konventionell sjukvård. Våra protokoll riktar sig endast till vuxna. Kosttillskott bör ej användas som ersättning till varierad kost. Det är viktigt med en mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil.

Författare


MSc. Patrick Wahlberg

MSc. Patrick Wahlberg

Författare till hälsoboken PXP – Ditt bästa jag
Tidigare medlem i redaktionen för Näringsmedicinsk Tidskrift (Funktionsmedicinsk Tidskrift)