Näringsämnen & fytokemikalier

Behövs kosttillskott? Vad säger Dr. Mark Hyman?

Ekologisk mat

"(Du behöver inte kosttillskott) ENDAST om du äter vilda, färska, hela, ekologiska, icke-genetiskt modifierade livsmedel som odlas lokalt i fina mineral- och näringsrika jordar, och som inte transporteras över stora avstånd och lagras i flera månader innan de

Läs mer

Viktigt att ta rätt form av E-vitamin!

E-vitamin är ett fettlöslig vitamin. Det är en sanning med modifikation då E-vitamin egentligen är en term för åtta fettlösliga ämnen som fungerar i synergi med varandra och som inte förekommer isolerat från varandra i naturen. Bra tillskott av E-vitamin ska aldrig vara isolerade och innehålla alla åtta former...

Läs mer

Hur vet jag om ett kosttillskott är bra eller inte?

Det finns en uppsjö av olika kosttillskott på marknaden och det kommer hela tiden fler och fler. Dessvärre går det inte att bedöma kvaliteten endast utifrån etikettens utseende eller marknadsföringsmaterialet. De kan vara fantastiskt tilltalande och välgjorda men det säger inget om kvaliteten på vad som faktiskt finns i burken. Man måste läsa det finstilta och syna varje ingrediens, ta reda på tillverkningsmetod och framförallt se varifrån råvarorna kommer för att kunna bedöma ett kosttillskott. Det är emellertid inte en lätt uppgift men greatlife.se guidar dig och beskriver vad du ska titta efter nästa gång du väljer ett kosttillskott. Det finns två viktiga utgångspunkter som du bör ha med dig när du läser den här artikeln:

Läs mer

Behövs kosttillskott?

Det är vanligt att man får höra att kosttillskott inte behövs, punkt. Kosttillskott kommer aldrig att ersätta varierad kost men att säga att ”Om du äter allsidigt behöver du inte kosttillskott” är att förenkla.

Läs mer

Steven Acuff rekommenderar Innate Response

Steven Acuff är en legend inom makrobiotik och naturlig hälsa. Han har drivit hälsokursgård i Sverige i många år och var kostrådgivare för nutritionsprogrammet på en cancer-klinik i Kassel, Tyskland under flera år samt har drivit kursgård i Sverige. Steven är även författare till en bok inom kost och hälsa på Tyska som utkom i nio upplagor.

Läs mer

Quercetin skyddar mot vanligt bakteriegift

Lipopolysackarider (LPS) är fettmolekyler som finns på de yttre cellmembranen på gram-negativa bakterier. Exempel på gram-negativa bakterier är E.Coli, Salmonella, Moraxella, Legionella, Pneumoniae och Helicobacter Pyroli för att nämna några få.

Läs mer

Infertilitet och CoQ10

Spermier är extremt känsliga för oxidativ stress som orsakas av en obalans mellan fria radikalsystem och antioxidantsystem i mannens reproduktionsorgan. 

Läs mer

Hållbarhet probiotika - Innate Response Flora

Kosttillskott med probiotika innehåller levande mikroorganismer, det vill säga goda eller probiotiska bakterier. I stort sett varenda kroppsyta som kommer i kontakt med den externa miljön koloniseras av levande mikroorganismer: huden, munhålan, andningsorganen, urogenitala systemet och magtarmkanalen.

Läs mer

Vitamin D3 måste kompletteras med vitamin K2

Dr. Mercola har intervjuat Dr. Kate Rheaume-Bleue om vitamin D3 och vitamin K2. Hon säger:

”Det är otroligt många människor som tar megadoser av D-vitamin. Dessa megadoser kan orsaka skada om man saknar vitamin K2 vilket behövs för att kalcium ska slussas dit det ska. Vi ser inte ofta D-vitaminförgiftning men när vi gör det är symptomen kalciuminlagring i mjuka vävnader. I verkligheten är det en brist på vitamin K2 som orsakar detta.”

Detta gäller alltså höga doser av D-vitamin och det är en anledning till att vi alltid rekommenderar en multivitaminmineral som bas oavsett vad man tar för övriga tillskott. Alla våra multivitaminmineraler innehåller K-vitamin. 

K1 omvandlas till K2 i kroppen och det sker oberoende av tarmflorans status så kroppen sköter det mycket bra på egen hand som tur är. 

Rätt sorts E-vitamin ökar inte risken för prostatacancer!

DN publicerade 2011-10-12, en artikel om att tillskott av E-vitamin ökar risk för prostatacancer. I artikeln, ”E-vitamin ökar risken för prostatacancer” citeras Eric A. Klein, prostata- cancerexpert som drivit forskningsprojektet. Han säger: ”Nu måste man verkligen ifrågasätta hur nyttigt E-vitamin är.”

Läs mer

Riktiga wholefood- och rawfoodkosttillskott, finns det?

Alla kosttillskott, oavsett om de är syntetiska isolerade eller whole food, har någon form syntetisk isolerad vitamin eller mineral med i tillverkningsprocessen. Emellertid är det stor skillnad på huruvida den syntetiska vitaminen eller mineralet är startingrediens eller om det är slutingrediens.

Läs mer

Resveratrol vid hjärtkärlhälsa

Forskare visar att Resveratrol är ett kraftfullt ämne som skyddar mot hjärtkärlproblem. Endotelcellerna på insidan av dina artärer reglerar bland annat blodtrycket men skyddar även kärlens insida. När dessa celler blir skadade kan oxiderat kolesterol ansamlas tillsammans med andra ämnen som AGE (Advanced Glycation End Products) vilket är ohälsosamma föreningar mellan kolhydrater och aminosyror. Om man har högt blodsocker kan endotelcellerna svälla och genomsläppligheten ökar vilket i sin tur ökar risken för skadade blodkärl. Skador på artärerna riskerar att leda till ateroskleros, så kallad åderförkalkning och försämrad kärlhälsa. Dessa fynd är extra viktiga för personer med för högt blodsocker eller diabetes. Resveratrol verkar kunna dock stoppa denna genomsläpplighet

Läs mer

Quercetin – allergikerns vän?

Quercetin, en flavonoid som tillhör undergruppen flavonoler, är ett naturligt gult färgämne som förekommer i många växter. Den har visat sig ha flera betydande hälsoegenskaper. Studier pekar på att quercetin bland annat kan underlätta vid vanliga förkylningar, allergibesvär men även vid allvarligare lungproblem. Quercetin finns i frukt, bär och grönsaker.

Läs mer

Näringsbrister i samhället

Siffror från NHANES 2009-2010 visar att en stor del av befolkningen har allvarliga näringsbrister i USA. Många möter inte det rekommenderade intaget av våra vanliga vitaminer och mineraler. 

Läs mer

Kronisk tinnitus och vitamin B12

Så kallad äkta tinnitus är ett hörselrelaterad ”fantomljud” som troligtvis kommer av en trigger av något slag i hörselsnäckan eller hjärnstammen.

Läs mer

Kosttillskott vid depression och stress

Stress är en multifaktoriell fråga som normalt behöver adresseras på flera plan. Först och främst bör man givetvis identifiera det som stressar och försöka reducera eller eliminera det. 

Läs mer

Hur fungerar adaptogenerna som finns i Adrenal Response?

Långvarig kronisk stress är oerhört dåligt för hälsan. Vid stress genomgår man flera faser: Akut fas då binjurar producerar mycket kortisol vilket kan riskera att bli, om stressen kvarstår, en kroniskt hög produktion av kortisol. Vid långvarig kronisk stress riskerar binjurarna däremot att producera för lite kortisol, vilket i vardagsspråk ofta kallas ”utmattade binjurar” eller ”trötta binjurar”. Det finns dessutom en sjukdom, Addisons sjukdom, som innebär att binjurarna inte klarar av att bilda tillräckliga mängder kortisol och aldosteron.

Läs mer

Hudtest med jod

Ibland rekommenderas att man testar sin jodstatus genom att gnugga in en droppe jod på huden. Om man efter 24 timmar har kvar en jodfläck har man inte brist på jod.

Läs mer

Glutamin – tarmens bästa vän

Om du är frisk kommer glutamin troligtvis inte vara det tillskott som ökar din muskelmassa men glutamin är däremot effektivt när det gäller tarmslemhinnans hälsa eftersom den föredrar glutamin framför glukos som energigivande näringsämne. Glutamin är dessutom den mest förekommande aminosyran i vävnader i kroppen (framförallt muskelvävnad) och blodet. Glutamin fungerar som en prekursor för en av kroppens viktigaste antioxidanter: glutation.

Läs mer

För låga nivåer av D-vitamin försvårar astma

En studie publicerad i den medicinska tidskriften Allergy, Asthma & Immunology Research i september år 2013 visar att låga D-vitaminnivåer i blodet är associerat med förvärrade astmabesvär. Forskarna analyserade 25-hydroxyvitamin-D-nivåer i blod från 121 astmatiska vuxna patienter. De med lägst vitamin 25-hydroxyvitamin-D-nivåer hade svårare astma än dem med högre nivåer av 25-hydroxyvitamin-D.

Läs mer

Fruktos – lagom är bäst

Att frukt är hälsosamt är det ingen som betvivlar men finns det en gräns för hur mycket fruktos vi klarar av och har intåget av tillsatt fruktos (fruktsocker) som sötningsmedel på marknaden förändrat spelreglerna för vår lever som är det enda organ i kroppen som kan ta upp, omvandla och bryta ner fruktos? Studier visar att de långsiktiga effekterna av för stort intag av fruktos är förändrade hormonnivåer, insulinresistens, diabetes typ 2, övervikt, hjärtkärlsjukdomar och förändrade markörer för leverskador.

Läs mer

Frukt, grönt, probiotika, fiskolja och astma

Ny studie visar att kombinationen av frukter, grönsaker, probiotika och fiskolja kan förbättra astmasymptom. Studien som publicerades i prestigefulla British Journal of Nutrition i december numret år 2012 är en randomiserad dubbelblind placebokontrollerad studie, det vill säga den absolut högsta klass av studie finns. Forskarna skriver att kosten kan vara en av nyckelkomponenterna i den ökade förekomsten av astma.

Läs mer

Folat/Folsyra viktigt för immunförsvaret

Studier visar att folat/folsyra är mycket viktigt för ett välfungerande immunförsvar. Forskarna skriver att brist på folat kan reducera resistens mot infektioner genom att T-cellernas respons på en skadlig mikroorganism förändras. En annan studie visar att personer med brist på folsyra/folat har minskad fagocytos, den process varmed immunförsvaret bokstavligen äter upp främmande och skadliga celler som elakartade bakterier.

Läs mer

Fakta och Myter – Vitamin B12

Det florerar en del rykten på internet om att man inte kan ta upp Vitamin B12 via kosttillskott eller att man kan få i sig b12 vitamin via Spirulina. Inget av dessa påståenden stämmer men innan vi går vidare och reder ut dessa felaktigheter ska vi först titta lite på Vitamin B12 i allmänhet.

Läs mer

Diabetes och zink

55 vuxna (genomsnittsålder 44 år) med prediabetes fick antigen placebo eller tillskott av 30 mg zink per dag. De som fick tillskott av zink uppvisade signifikanta förbättringar gällande betacellernas* funktion, insulinresistens samt insulinkänslighet. Forskarna skriver att zink är viktigt för betacellernas funktion och för balans av blodsocker.

Läs mer

D-vitaminbrist och torra ögon

Forskning visar att D-vitaminbrist kan ligga bakom torra ögon även kallat Keratoconjunctivitis sicca (KCS) eller dry eye syndrome (DES). KCS innebär att tårfilmen inte fungerar riktigt som den ska vilket leder till kroniskt torra ögon. 

Läs mer

D-vitaminbrist hos för tidigt födda

Studie visar att D-vitaminbrist är vanligt hos för tidigt födda barn. Fostret erhåller all D-vitamin via modern men om modern lider av D-vitamin kommer fostret och även den nyfödda att lida av D-vitaminbrist.

Läs mer

Soja – inte att rekommendera

Soja har länge kommunicerats ut som ett hälsolivsmedel och speciellt vegetarianer har använt soja som proteinkälla. Även en del modersmjölksersättningsprodukter innehåller soja- protein. Är soja verkligen det hälsolivsmedel som det påstås?

Läs mer

CoQ10 – mer än bara anti-aging

CoQ10 lanserades redan på 1970-talet som det första anti-aging-mirakeltillskottet. Fram till idag har det forskats oerhört mycket på CoQ10 och nu vet man att CoQ10 spelar en viktig roll för energiproduktion i cellens mitokondrier tillsammans med B-vitaminerna och magnesium bland annat.

Läs mer

CoQ10 – Åldras långsamt

Är CoenzymQ10 framtidens supertillskott? Flertalet nya studier pekar på att CoQ10 i alla fall är en viktig ingrediens i ett hälsosamt liv och kan förhindra en del åldersrelaterade sjukdomar.

Läs mer

Astaxantin bra för lunghälsan

De absolut flesta tar astaxanthin för att få en slät, mjuk och vacker hud men en ny studie visar att astaxanthin även hjälper att förebygga vävnadsskador i lungorna.

Läs mer

Arabinogalaktaner, enzymer och quercetin

Precis i början av en förkylning eller vid en begynnande feber är det inte ovanligt med tillskott av Echinacea (röd solhatt), vilket är ett preparat från växtsläktet Läkerudbeckia. Dock kan man reagera allergiskt mot Echinacea om man reagerar mot korgblommiga växter.

Läs mer

Vitaminer och omega-3 viktigt för hjärnan

En ny studie publicerade i tidskriften Neurology visar att B-vitaminerna, C-vitamin, D-vitamin, E-vitamin och omega-3 är förknippade med förbättrad kognitiv funktion (minne och tankeverksamhet) hos äldre.

Läs mer

BCAA vid cancer och ALS

Beth Israel Deaconess Medical Center (BIDMC) är en av USA:S ledande akademiska sjukhus och forskningscenter. Som ett universitetssjukhus inom Harvard Medical School är BIDMC ett av världens ledande center inom hälsa och sjukvård. De skriver på sin hemsida: ”Grenade aminosyror (BCAA) är naturligt förekommande molekyler/aminosyror (leucin, isoleucin och valin) som kroppen använder för att bygga proteiner.

Läs mer