Näringsämnen & fytokemikalier

Vitamin D3 måste kompletteras med vitamin K2

Dr. Mercola har intervjuat Dr. Kate Rheaume-Bleue om vitamin D3 och vitamin K2. Hon säger:

”Det är otroligt många människor som tar megadoser av D-vitamin. Dessa megadoser kan orsaka skada om man saknar vitamin K2 vilket behövs för att kalcium ska slussas dit det ska. Vi ser inte ofta D-vitaminförgiftning men när vi gör det är symptomen kalciuminlagring i mjuka vävnader. I verkligheten är det en brist på vitamin K2 som orsakar detta.”

Detta gäller alltså höga doser av D-vitamin och det är en anledning till att vi alltid rekommenderar en multivitaminmineral som bas oavsett vad man tar för övriga tillskott. Alla våra multivitaminmineraler innehåller K-vitamin. 

K1 omvandlas till K2 i kroppen och det sker oberoende av tarmflorans status så kroppen sköter det mycket bra på egen hand som tur är. 

Rätt sorts E-vitamin ökar inte risken för prostatacancer!

DN publicerade 2011-10-12, en artikel om att tillskott av E-vitamin ökar risk för prostatacancer. I artikeln, ”E-vitamin ökar risken för prostatacancer” citeras Eric A. Klein, prostata- cancerexpert som drivit forskningsprojektet. Han säger: ”Nu måste man verkligen ifrågasätta hur nyttigt E-vitamin är.”

Läs mer

Riktiga wholefood- och rawfoodkosttillskott, finns det?

Alla kosttillskott, oavsett om de är syntetiska isolerade eller whole food, har någon form syntetisk isolerad vitamin eller mineral med i tillverkningsprocessen. Emellertid är det stor skillnad på huruvida den syntetiska vitaminen eller mineralet är startingrediens eller om det är slutingrediens.

Läs mer

Resveratrol vid hjärtkärlhälsa

Forskare visar att Resveratrol är ett kraftfullt ämne som skyddar mot hjärtkärlproblem. Endotelcellerna på insidan av dina artärer reglerar bland annat blodtrycket men skyddar även kärlens insida. När dessa celler blir skadade kan oxiderat kolesterol ansamlas tillsammans med andra ämnen som AGE (Advanced Glycation End Products) vilket är ohälsosamma föreningar mellan kolhydrater och aminosyror. Om man har högt blodsocker kan endotelcellerna svälla och genomsläppligheten ökar vilket i sin tur ökar risken för skadade blodkärl. Skador på artärerna riskerar att leda till ateroskleros, så kallad åderförkalkning och försämrad kärlhälsa. Dessa fynd är extra viktiga för personer med för högt blodsocker eller diabetes. Resveratrol verkar kunna dock stoppa denna genomsläpplighet

Läs mer

Quercetin – allergikerns vän?

Quercetin, en flavonoid som tillhör undergruppen flavonoler, är ett naturligt gult färgämne som förekommer i många växter. Den har visat sig ha flera betydande hälsoegenskaper. Studier pekar på att quercetin bland annat kan underlätta vid vanliga förkylningar, allergibesvär men även vid allvarligare lungproblem. Quercetin finns i frukt, bär och grönsaker.

Läs mer

Näringsbrister i samhället

Siffror från NHANES 2009-2010 visar att en stor del av befolkningen har allvarliga näringsbrister i USA. Många möter inte det rekommenderade intaget av våra vanliga vitaminer och mineraler. 

Läs mer

Kronisk tinnitus och vitamin B12

Så kallad äkta tinnitus är ett hörselrelaterad ”fantomljud” som troligtvis kommer av en trigger av något slag i hörselsnäckan eller hjärnstammen.

Läs mer

Kosttillskott vid depression och stress

Stress är en multifaktoriell fråga som normalt behöver adresseras på flera plan. Först och främst bör man givetvis identifiera det som stressar och försöka reducera eller eliminera det. 

Läs mer

Hur fungerar adaptogenerna som finns i Adrenal Response?

Långvarig kronisk stress är oerhört dåligt för hälsan. Vid stress genomgår man flera faser: Akut fas då binjurar producerar mycket kortisol vilket kan riskera att bli, om stressen kvarstår, en kroniskt hög produktion av kortisol. Vid långvarig kronisk stress riskerar binjurarna däremot att producera för lite kortisol, vilket i vardagsspråk ofta kallas ”utmattade binjurar” eller ”trötta binjurar”. Det finns dessutom en sjukdom, Addisons sjukdom, som innebär att binjurarna inte klarar av att bilda tillräckliga mängder kortisol och aldosteron.

Läs mer

Hudtest med jod

Ibland rekommenderas att man testar sin jodstatus genom att gnugga in en droppe jod på huden. Om man efter 24 timmar har kvar en jodfläck har man inte brist på jod.

Läs mer

Glutamin – tarmens bästa vän

Om du är frisk kommer glutamin troligtvis inte vara det tillskott som ökar din muskelmassa men glutamin är däremot effektivt när det gäller tarmslemhinnans hälsa eftersom den föredrar glutamin framför glukos som energigivande näringsämne. Glutamin är dessutom den mest förekommande aminosyran i vävnader i kroppen (framförallt muskelvävnad) och blodet. Glutamin fungerar som en prekursor för en av kroppens viktigaste antioxidanter: glutation.

Läs mer

För låga nivåer av D-vitamin försvårar astma

En studie publicerad i den medicinska tidskriften Allergy, Asthma & Immunology Research i september år 2013 visar att låga D-vitaminnivåer i blodet är associerat med förvärrade astmabesvär. Forskarna analyserade 25-hydroxyvitamin-D-nivåer i blod från 121 astmatiska vuxna patienter. De med lägst vitamin 25-hydroxyvitamin-D-nivåer hade svårare astma än dem med högre nivåer av 25-hydroxyvitamin-D.

Läs mer

Fruktos – lagom är bäst

Att frukt är hälsosamt är det ingen som betvivlar men finns det en gräns för hur mycket fruktos vi klarar av och har intåget av tillsatt fruktos (fruktsocker) som sötningsmedel på marknaden förändrat spelreglerna för vår lever som är det enda organ i kroppen som kan ta upp, omvandla och bryta ner fruktos? Studier visar att de långsiktiga effekterna av för stort intag av fruktos är förändrade hormonnivåer, insulinresistens, diabetes typ 2, övervikt, hjärtkärlsjukdomar och förändrade markörer för leverskador.

Läs mer