Näringsämnen & fytokemikalier

Allt du behöver veta om järn

Lästid: 2–3 min
Allt du behöver veta om järn

Järn är ett essentiellt mineral som spelar en avgörande roll i våra kroppars hälsa och välbefinnande. Denna artikel kommer att utforska järnets betydelse, symtom och konsekvenser av järnbrist, dess många viktiga funktioner i kroppen, den rekommenderade dagliga mängden järn samt varför järn är så viktigt för vår övergripande hälsa.

Läs mer

Allt du behöver veta om jod

Lästid: 2–3 min
Allt du behöver veta om jod

Jod är ett mineral som sällan hamnar i rampljuset men är avgörande för vår övergripande hälsa. Denna artikel tar dig med på en djupdykning i världen av jod. Vi kommer att utforska vad jod är, dess vitala roll i vår kropp, tydliga indikationer på jodbrist och hur du kan säkerställa att du får tillräckligt med jod i din dagliga kost.

Läs mer

Allt om K-vitamin

Lästid: 2–3 min
Allt om K-vitamin

Lär dig allt om K-vitamin. Läs om symptom på K-vitaminbrist, vilka orsaker som finns till brist på vitamin K och säkerställ att du får i dig rekommenderat dagligt intag av vitamin K.

Läs mer

Allt om E-vitamin

Lästid: 2–3 min
Allt om E-vitamin

Lär dig allt om E-vitamin. Läs om symptom på E-vitaminbrist, vilka orsaker som finns till brist på vitamin E och säkerställ att du får i dig rekommenderat dagligt intag av vitamin E.

Läs mer

Allt om D-vitamin

Lästid: 2–3 min
Allt om D-vitamin

Lär dig allt om D-vitamin. Läs om symptom på D-vitaminbrist, vilka orsaker som finns till brist på vitamin D och säkerställ att du får i dig rekommenderat dagligt intag av vitamin D.

Läs mer

Allt om C-vitamin

Lästid: 2–3 min
Allt om C-vitamin

Lär dig allt om C-vitamin. Läs om symptom på C-vitaminbrist, vilka orsaker som finns till brist på vitamin C och säkerställ att du får i dig rekommenderat dagligt intag av vitamin C.

Läs mer

Allt om B12-vitamin

Lästid: 2–3 min
Allt om B12-vitamin

Lär dig allt om Vitamin B12. Läs om symptom på B12-vitaminbrist, vilka orsaker som finns till brist på vitamin B12 och säkerställ att du får i dig rekommenderat dagligt intag av vitamin B12.

Läs mer

Allt om B-vitaminer

Lästid: 3–4 min
Allt om B-vitaminer

Lär dig allt om B-vitaminerna. Läs om symptom på B-vitaminbrist, vilka orsaker som finns till brist på A-vitamin och säkerställ att du får i dig rekommenderat dagligt intag av vitamin B.

Läs mer

Allt om A-vitamin

Lästid: 3–4 min
Allt om A-vitamin

Lär dig allt om A-vitamin. Läs om symptom på A-vitaminbrist, vilka orsaker som finns till brist på A-vitamin och säkerställ att du får i dig rekommenderat dagligt intag av vitamin A.

Läs mer

10 tecken på magnesiumbrist

Lästid: 2-3 min
10 tecken på magnesiumbrist

Magnesium är en mineral med oerhört många viktiga funktioner i kroppen. Brist på detta viktiga mineral är tyvärr vanligt. Lär dig 10 olika tecken som kan tyda på magnesiumbrist. 

Läs mer

Råd & tips för sköldkörteln med Karin Björkegren Jones

Råd & tips för sköldkörteln med Karin Björkegren Jones

Sköldkörtelproblemen har ökat i Sverige. Idag är nästan en halv miljon diagnosticerade, Karin Björkegren Jones intervjuar Patrick Wahlberg om sköldkörteln. Flera konkreta tips och näringsråd för sköldkörteln finns i intervjun. Denna artikel är ett utdrag ur Karins bok Balans – Naturlig väg till friskare sköldkörtel där Patrick intervjuas av Karin.

Läs mer

Vilken multivitaminmineral passar dig?

Lästid: 4-5 min
Vilken multivitaminmineral passar dig?

Vilken av våra multivitaminmineraler ska man välja? Innate Response och MegaFood har flera olika multivitaminmineraler och det är inte alltid lätt att välja vilken av dem man ska ta. Alla deras multivitaminmineraler har dock några saker gemensamt: de är äkta whole food, de torkas med världens mest skonsamma torkmetod kallad Refractance Drying och de håller absolut högsta kvalitet.  Läs vår guide för att hitta rätt multivitaminmineral för dig. 

Läs mer

5-HTP - Aminosyran för bättre mående?

5-HTP - Aminosyran för bättre mående?

5-HTP (5-hydroxytryptofan eller Oxitriptan) är en aminosyra som ingår i syntetiseringen av serotonin och därmed i förlängningen även i bildandet av melatonin. 5-HTP som kosttillskott klassas som läkemedel så det kan man inte köpa men det finns mycket man kan göra för att stötta konverteringen från 5-HTP till serotonin och melatonin.

Läs mer

Selen – viktigt för mer än bara sköldkörteln

Lästid: 5-6
Selen – viktigt för mer än bara sköldkörteln

Selen är ett grundämne som är oerhört viktigt. Det bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress, till immunsystemets normala funktion, till normal sköldkörtelfunktion men även till att bibehålla normalt hår och normala naglar. Dock har vi i Sverige selenfattiga jordar och de flesta svenskar kommer inte upp i det rekommenderade intaget. Matbaserade tillskott som innehåller de organiska formerna av selen är bäst, eftersom kroppen tar upp dem så gott som fullständigt, medan det är svårare att ta upp oorganiskt selen. Läs mer om detta viktiga ämne här.

Läs mer

Magnesium – mineralet som de flesta behöver mer av

Magnesium – mineralet som de flesta behöver mer av

Magnesiumbrist är vanligt bland befolkningen och kan dessvärre leda till båda lätta och svåra hälsobesvär. Vi behöver få i oss magnesium regelbundet och i den västerländska kosten finns det alldeles för lite magnesium. Läs mer om detta viktiga mineral.

Läs mer

C-vitamin – mer än bara askorbinsyra

C-vitamin – mer än bara askorbinsyra

C-vitamin är egentligen mycket mer än bara askorbinsyra. C-vitamin i naturen förekommer aldrig isolerat, utan består av ett komplex tillsammans med en rad kofaktorer, Att ta tillskott av syntetiskt framställd askorbinsyra är inte detsamma som att ta ett whole food-tillskott av hela C-vitaminkomplexet. Om man vill skydda sig mot fria radikaler behöver man tänka till innan man tar C-vitamin.

Läs mer

D-vitamin viktigt om man har Helicobacter pylori

D-vitamin viktigt om man har Helicobacter pylori

Studie visar personer med brist på D-vitamin har svårare att bli av med överskott av helicobacter pylori. Personer med tillräckliga D-vitaminer i kroppen har lättare att bli av med helicobacter pylori i jämförelse bland dem som inte har tillräckliga nivåer av D-vitamin.

Läs mer

Jodbrist ett vanligt problem, speciellt bland gravida

Lästid: 3-4 min
Jodbrist ett vanligt problem, speciellt bland gravida

Jod är ett mineral som behövs bland annat för sköldkörtelns funktion, för fostertillväxt och barns mentala utveckling. Störst behov har gravida och ammande kvinnor, och forskningen visar att många ligger i riskzonen för jodbrist. Enligt en undersökning från 2015 får svenska kvinnor i sig för lite jod i kosten för att tillgodose det stigande behovet under graviditeten.

Läs mer

Viktigt att ta rätt form av E-vitamin

Lästid: 2–3 min
Viktigt att ta rätt form av E-vitamin

E-vitamin är ett fettlöslig vitamin. Det är en sanning med modifikation då E-vitamin egentligen är en term för åtta fettlösliga ämnen som fungerar i synergi med varandra och som inte förekommer isolerat från varandra i naturen. Bra tillskott av E-vitamin ska aldrig vara isolerade och innehålla alla åtta former av E-vitamin. 

Läs mer